The subject helps students to learn about the problem of authority in context of social science. It analyses the concept of authority and interconnects it with closely related concepts. It deals with the form, diversity, development and exercise of authority in different environments, especially in the school environment. It tries to answer the question of how an educator develops and gains authority and on the contrary the reasons of losing it. The subject also focuses on the questions of the methodology of studying authority.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.01.2012)
Předmět seznamuje studenty s problematikou autority v kontextu společenských věd. Analyzuje pojem autorita, uvádí jej do vztahu s pojmy obsahově blízkými. Zabývá se podobou, členitostí, budováním a uplatňováním autority v různých prostředích, zejména v prostředí školní výchovy. Snaží se odpovědět na otázku, čím si vychovatel buduje a získává autoritu a v důsledku čeho ji naopak ztrácí. Předmět se rovněž zaměřuje na otázky metodologie zkoumání autority.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.01.2012)
Aim of the course -
The aim of this subject is to make students aware of the question of authority within pedagogical context, to teach them how to analyse pedagogical situations from the point of view of the issues of authority and to search together with them for possibilities how teachers can work with authority in the school environment.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.01.2012)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou autority v pedagogickém kontextu, naučit je analyzovat pedagogické situace z hlediska problematiky autority a hledat spolu s nimi možnosti, jak cílevědomě pracovat s autoritou ve školním prostředí.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.01.2012)
Literature -
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.
FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.
HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství).
Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80- 7178-022-7.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK, 1996.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7.
SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha : GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN
80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha :
Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.01.2012)
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.
FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.
HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství).
Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80- 7178-022-7.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK, 1996.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7.
SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha : GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN
80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha :
Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.01.2012)
Requirements to the exam - Czech
vypracování zadaných úkolů (eseje, pojmové mapy, výzkumné sondy aj.),
prostudovaná jedna odborná publikace k problematice autority.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.01.2012)
Syllabus -
authority and closely related concepts, the definition, basis and types of authority, authority from the point of view of ontogenetic development, the contemporary relativisation of authority, the functions of authority in society and in school, characteristics that contribute to the development of the authority of a teacher, how can a school purposefully manage authority, research methods used in the study of authority.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.01.2012)
autorita v mozaice příbuzných pojmů, definování, podstata a druhy autority, autorita z hlediska ontogenetického vývoje, relativizace autority v současné době, funkce autority ve společnosti a ve škole, charakteristiky napomáhající budování autority učitele, možnosti školy v oblasti cílevědomé práce s autoritou, metody zkoumání problematiky autority.