|
|
|
||
Course Annotation: The aim of the course is to provide students of general subjects with information about the origin and development of pedagogical-psychological counseling, about the current counseling system and new trends in counseling. Students are acquainted with the professional activities and tasks of individual counseling articles (educational counselor, school psychologist and special educator, PPP, SPC, SVP, IPPP) and with the most frequently solved problems of elementary school pupils, young and older pupils. Subject topics: • Counseling in the system of psychological disciplines. • Establishment and development of educational counseling in the world and in our country. • Current system of pedagogical-psychological counseling, legislation, new trends in counseling. • Activities and competencies of individual educational counseling articles: school counseling center: educational counselor, prevention methodologist, school psychologist and school special educator; pedagogical-psychological counseling center, special-pedagogical center, educational care center, institute of pedagogical-psychological counseling, non-profit organizations, pedopsychiatrist and medical facilities. • PPP and SPC professional activities: diagnostics, remediation and intervention, information and consultation activities. • The most common counseling solutions for school age problems: professional choice and choice of educational pathway, developmental learning and behavioral disorders, issue of poor benefit, neurotic difficulties, aggressive and antisocial behavior, developmental difficulties and crisis of parental authority.
Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
|
|
||
Předmět bude zakončen seminární prací - vytvoření sítě poradenských služeb a krátká kazuistika žáka s navržením následné poradenské trajektorie. Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.05.2019)
|
|
||
BALCAR,K. In LANGMEIER,J.; BALCAR,K.; ŠPITZ,J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. BROWN D.-LENT.W: Handbook of counseling psychology. New York 2000. DRAPELA,J.V.;HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie.Praha: UK, 1995. DRYDEN,W.: Poradenství. Portál, Praha 2008. ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002. GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK, 2002. HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002. HUTCHBY, Ian: The discourse of child Counselling. Amsterodam 2007. K0ŠČO,J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko - psychologického poradenství. CERM, Brno 1999. KOPRIVA, K. Lidský vztah,jako součást profese. Praha: Portál, 1997. LANGMEIER,J.; BALCAR,K.; ŠPITZ,J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. LANGOVÁ,M.:Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí n.L.2005. LUDEWIG,K.: Systemická terapie. Základy klinické teorie a praxe.PALLATA, Praha 1994. MATĚJČEK,Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK,Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. NOVÁK,T.: Manželské a rodinné poradenství. Grada, Praha 2006. OAKLANDER,V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003. PEŠOVÁ,I.-ŠAMALÍK,M.: Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada, Praha 2006. PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. PROUT, H.T.; BROWN, D.T. ed.: Counseling and Psychotherapy with Children and Adolescents: Theory and Practice for School and Clinical Settings. USA, New Jersey, 2007. RUDOLPH,L.B.; THOMPSON, CH.L. Counseling children: 3.edition. USA, California, 1992. VAGNEROVA, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. VÁGNEROVÁ,M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997.
Last update: MARTANO/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2013)
|
|
||
Předmět bude zakončen seminární prací - vytvoření sítě poradenských služeb a krátká kazuistika žáka s navržením následné poradenské trajektorie. Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.05.2019)
|