SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Partnership of Teachers, Parents and Children - OKNPP13153
Title: Rodiče, učitelé a děti ve vzájemné interakci
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNPP13101
Is interchangeable with: OKNZ0Q133B
Annotation -
The course is aimed at a more accurate grasp of family-school relationships as part of the intergenerational transfer of culture. Lectures supplemented with an analysis of empirical material show the complexity of the impact of both institutions on the child and on each other through different perspectives (historical, developmental psychological, sociological) and thematization of this issue (family-school communication, educational practices, school career design, school success etc.).
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou ukončení kurzu bude účast na semináři v rozsahu 80% a aktivní podíl na jeho obsahu podle dohody.

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (14.05.2019)
Literature - Czech
Viktorová, I. (2012). Mimořádné události v komunikaci rodiny a školy. Studia paedagogica, 16(2), 27-47.
Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-52.
Trnková, K., & Čiháček, V. (2017). Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole. Pedagogická orientace, 13(2), 22-37.
Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). K otevřenosti škol vůči rodičům a veřejnosti. Studia paedagogica, 52(9), 59-72.
 
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Requirements to the exam - Czech

Podmínkou ukončení kurzu bude účast na semináři v rozsahu 80% a aktivní podíl na jeho obsahu podle dohody.

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Syllabus - Czech

Obsah kursu:

1. Škola a rodina jako sociální instituce a historické proměny jejich vztahů

2. Rodinná a školní socializace v kontextu transmise kultury

3. Rodinné faktory a jejich vliv na vývoj dítěte.

4.Co způsobuje školní docházka v životě rodiny.

5. Rodinný příběh a místo školy v něm.

6.Rodinné výchovné praktiky a jejich vlivy na formování školní kariéry dítěte.

7. Životní a profesionální projekty mezi rodinou a školou:

8. Komunikace mezi rodinou a školou

Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (09.10.2012)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html