SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School mathematics from the point of view of university mathematics 2 - OKNM3M031A
Title: Školská matematika z pohledu vysokoškolské matematiky 2
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to review, consolidate and consolidate the knowledge of future mathematics teachers in the field of school mathematics, the transfer to university mathematics and applications in the natural sciences. The graduate of the course should be able to orientate himself in the topics discussed, be able to give examples of the topics discussed that are comprehensible to primary or secondary school pupils and choose appropriate tasks demonstrating the application of university mathematics in the curriculum of primary and secondary schools. After completing the course, the student should be introduced to examples of currently solved, historically important or still open problems. SYLLABUS: Natural, whole and rational numbers Real numbers Extension of the field of real numbers Algebraic expressions Linear equations and their systems Vector spaces Algebraic equations Combinatorics I Combinatorics II Discrete probability Fundamentals of statistics
Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
Aim of the course - Czech
  • Studující porovnávají formální vysokoškolské definice a koncepty s jejich aplikací v základní a střední škole.
  • Studující identifikují a vysvětlují kritické momenty v pochopení matematických pojmů u žáků. Jsou schopni ke každému tématu uvádět konkrétní příklady.
  • Studující analyzují žákovská řešení kombinatorických úloh, navrhují alternativní postupy a identifikují chyby v předložených žákovských řešeních.
Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (14.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast ve výuce, plnění průběžných úkolů a zpracování jednoho z témat po dohodě s vyučujícím formou kratší výukové lekce. O známce rozhodne pohovor nad probíranými tématy, při kterém může student využít portfolium materiálů, které si v průběhu semestru připraví.

Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

Michal, J. (2018). Číselné obory a soustavy. [Bakalářská práce.] Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Harminc, M. (2015). Elementární teorie číselPraha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 

Algebra a teoretická aritmetika. Sbírka příkladů. 3. část – Základy algebry. 2. vydání (1. vydání 1993). Praha, Univerzita Karlova.

Novotná, J., Trch, M. (2006). Algebra a teoretická aritmetika. Sbírka příkladů. 1. část – Lineární algebra. 3. vydání (1. vydání 1990). Praha, Univerzita Karlova.

Kubesa, M. Základy diskrétní matematiky. https://dl1.cuni.cz/mod/resource/view.php?id=194414.

Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
Syllabus - Czech

SYLABUS:
Přirozená, celá a racionální čísla
Reálná čísla a jejich rozšíření
Algebraické rovnice a jejich soustavy
Kombinatorika I
Kombinatorika II
Kombinatorika III
Diskrétní pravděpodobnost
Základy statistiky

Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
Learning resources - Czech

K předmětu je vytvořen kurz v LMS Moodle, adresa kurzu je https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8093.

Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (18.09.2019)
Learning outcomes - Czech

Přirozená, celá a racionální čísla

  1. Studující porovnává formální definice přirozených, celých a racionálních čísel s jejich zavedením a využitím v učebnicích pro základní a střední školu.
  2. Studující identifikuje kritické momenty, ve kterých mohou žáci nesprávně chápat rozdíl mezi zlomky a racionálními čísly.
  3. Studující na dvou příkladech demonstruje vliv vypuštění některého z Peanových axióm na strukturu přirozených čísel.

Reálná čísla a jejich rozšíření

  1. Studující vysvětlí formální konstrukci reálných čísel a porovná ji se způsobem, jakým jsou reálná čísla zaváděna na středních školách.
  2. Studující analyzuje obtíže, které žáci mohou mít při pochopení pojmu hustota reálných čísel.
  3. Studující porovná velikosti množin jednotlivých číselných oborů.

Algebraické rovnice a jejich soustavy

  1. Studující popisuje základní typy algebraických rovnic a soustav, a porovnává metody jejich řešení na střední škole s vysokoškolským přístupem.
  2. Studující identifikuje problematické body v řešení soustav rovnic, které mohou způsobit nepochopení u žáků, popíše nejčastěji užívané ekvivalentní a neekvivalentní úpravy.

Kombinatorik

       1. Studující aplikuje základní kombinatorické principy na úlohy z praxe a navrhne několik možných přístupů k jejich řešení.
       2. Studující navrhne více možných řešení pro jednoduché kombinatorické úlohy, porovnává jejich obtížnost a efektivitu.
       3. Studující identifikuje chyby v řešeních kombinatorických úloh u žáků a navrhne způsoby jejich opravy a vysvětlení.

Diskrétní pravděpodobnost

  1. Studující vysvětlí základní pojmy diskrétní pravděpodobnosti a porovná je se způsobem, jakým jsou tyto pojmy vysvětlovány na střední škole.
  2. Studující identifikuje nejčastější chyby v pochopení pravděpodobnostních úloh u žáků a navrhne způsoby, jak těmto chybám předcházet.

Základy statistiky

  1. Studující popíše základní metody popisné statistiky.
  2. Studující identifikuje problematické oblasti ve výkladu statistik (např. interpretace průměru a mediánu) a navrhne způsoby, jak tyto obtíže žákům vysvětlit.
  3. Studující shrne základní principy, na kterých je založeno testování hypotéz.
  4. Studující stanoví a ověří hypotézu na vzorku dat.
Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (14.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html