|
|
|
||
Tento kurz navazuje na Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury a je více zaměřen na specifická literárnědidaktická témata: a) Literární historie - srovnání pojetí její výuky na ZŠ a SŠ, b) Didaktická transformace některých obtížnějších pojmů literární teorie, c) Státní maturitní zkouška a její důsledky pro výuku literatury, d) Poezie - výzkumy její recepce u žáků na 2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořívá recepce poezie na 2. stupni ZŠ a na SŠ, e) Formativní hodnocení v literární výchově. Studenti si ovšem i nadále rozšiřují repertoár metod vhodných pro rozvoj čtenářských dovedností a pro práci s různými literárními druhy a učí se plánovat své hodiny nejen na základě cílů. ale i na základě nosných myšlenek. Své přípravy v semináři průběžně konzultují se svými kolegy a s vedoucím semináře. Konkrétní obsah kurzu viz studijní opora v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12572 Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Časové zatížení studenta: Přímá výuka: 10 hodin Příprava na výuku Samostudium literatury (za semestr): 30 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 30 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin Plnění předmětu Příprava na zkoušku a zkouška: 25 hodin Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Předmět je zakončený ústní zkouškou, během níž bude student představovat a obhajovat dvě výukové přípravy pro střední školu. - Příprava k básnické sbírce (respektive vybrané básni/básním); může se jednat i o básnickou skladbu
- Příprava založená na vybrané knize pro SŠ zaměřená na rozvoj interpretačních dovedností
Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (20.02.2023)
|
|
||
■ Beach, Richard et al. Teaching Literature to Adolescents. New York: Routledge, 2011. ■ Bruns, Cristina Vischer. Why literature?: the value of literary reading and what it means for teaching. New York: Continuum, 2011. ■ Čtenářství, jeho význam a podpora Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: SKIP 2008. [online]. Dostupný z WWW: <http://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf> ■ Foster, Thomas C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ■ Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor: zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016. ■ Hausenblas, Ondřej. „Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ“. Kritické listy 24, 2006, s. 40–44. ■ Hník, Ondřej. „Školní literární kánon“. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 5, s. 234–241. ■ Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. ■ Hník, Ondřej. K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura 67, 2016/2017, č. 3, s. 83–87. ■ Chaloupka, Otakar. Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura 63, 2012/2013, č 2, s. 57–61. ■ Klumparová, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In Slavík, Jan et al.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321–344. ■ Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> ■ KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6. ■ Kramplová, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0416-3. [online] [cit. 2009-26-10]. Dostupné z www. <http://www.uiv.cz/clanek/535/1608>. ■ KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj- vyber - zdůvodni – hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <http://www.uiv.cz/clanek/205/2109> ■ LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o. 2004. ■ Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ■ MANGUEL,A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2. ■ Moldanová, Dobrava. „Proč a jak studovat dějiny (české) literatury“. Český jazyk a literatura 51, 2000/2001, č.5–6, s. 141–146. ■ Moldanová, Dobrava. „Víme, proč učit literaturu?“ Český jazyk a literatura 56, 2005/2006, č. 2, s. 53–55. ■ Nezkusil, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ■ PENNAC, D. Jako román. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1140-2. ■ PISA Koncepční rámec čtenářské gramotnosti. Praha: ČŠI. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <https://1url.cz/Dz4UO> ■ POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ E., INGROVÁ, A. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-0-1. [online] [cit. 2020-13-09]. <https://1url.cz/tz4UY> ■ PRÁZOVA, I. České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, 2018. ■ PRÁZOVA, I. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014. ■ ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha 2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: ■ ŠAFRÁNKOVÁ, K. Záznamy o četbě, které se osvědčily. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24, s. 16-18. ■ ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu> ■ ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: . ■ Trávníček, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. ■ Trávníček, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). První vydání. Brno: Host, 2019. ■ VALA, J. Didaktika literatury. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. Dostupné z WWW: <http://kcjl2.upol.cz/vala/ndkl/oporandkl.pdf> ■ VALA, J. Komenského spisy jako četba žáků základní školy? Pedagogika, 67(3), 279–294. ■ VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex, 2012. ■ VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol. Kudy vede cesta ke čtenáři? (Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ). Praha 2007 [online]. Dostupný z WWW: <https://1url.cz/qMZZr>. ISBN 978-80-254-0669-4. ■ WILIAM, D., LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6. ■ Wolfová, Maryanne. Čtenáři, vrať se. Brno: Host, 2020.
■ Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty: ■ International Reading Asociation. [online] [cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: ■ Kritická gramotnost [online] [cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: <https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace/casopis> ■ Metodický portál RVP [online] [cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: <http://rvp.cz > ■ RVP pro ZV [online] [cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv > ■ RVP pro gymnázia [online] [cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g> ■ Kritické listy [online] [cit. 2021-06-21]. Dostupné z www: ■ Čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/ Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Aktuální studijní materiály studenti naleznou ve složce, kterou s nimi vyučující nasdílí. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (23.02.2024)
|