|
|
|
||
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D., doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D., Mgr. et Mgr. Martin Janečka, Ph.D., prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou lingvistických východisek výuky žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) a speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární předmět, založený na mezipředmětovém propojení lingvistických, lingvodidaktických a speciálněpedagogických oborů. Do jazykové výuky žáků s SVP se promítají jednotlivé lingvistické disciplíny, v nichž s ohledem na dopady konkrétního postižení dochází při školní jazykové edukaci k obtížím v didaktické transformaci učiva, a tyto disciplíny a obtíže budou v předmětu analyzovány. Obsahově se předmět orientuje na výuku žáků se zrakovým postižením, s lehkým mentálním postižením, s poruchou autistického spektra, tělesným postižením a případně postižením více vadami a nahlíží lingvistické a lingvodidaktické konsekvence jazykového vyučování prizmatem dvou odborných hledisek:
a) Lingvistické a lingvodidaktické principy při jazykové edukaci žáka se speciálními vzdělávacími potřebami – jako teoreticko-praktické uvedení do speciálněpedagogické metodiky výuky českého jazyka u jednotlivých skupin žáků s SVP
b) Speciálněpedagogická teorie při výuce žáka se speciálními vzdělávacími potřebami – jako základní teoretické východisko pro pochopení specifičnosti výuky českého jazyka jednotlivých skupin žáků s SVP
Osnova:
1. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami – speciálněpedagogický pohled.
2. Afázie z hlediska lingvistického a možnosti její terapie. Představíme afázii jako získanou poruchu produkce a percepce řeči, zejména následkem cévní mozkové příhody, odlišíme ji od tzv. vývojové dysfázie, tedy poruchy vrozené. Představíme základní typologie afázií s důrazem na tzv. Bostonskou klasifikaci, a zejména dvě převládající diagnózy – Brocovu a Wernickeovu afázii – a její lingvistická specifika. Pozornost zaměříme i na úlohu dalších modalit v afázii, zejména neverbální (gestické v užším slova smyslu), a na možnosti terapie afázie.
3. Teorie komunikace – úvod do disciplíny ve vztahu k žákům s SVP, u nichž dochází v důsledku postižení k narušení komunikačního schématu a obtížím v komunikaci (tj. žáci se smyslovým postižením, s PAS, mentálním postižením, tělesným postižením, případně žáci s narušenou komunikační schopností) x alternativní způsoby komunikace pohledem speciální pedagogiky. Foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická rovina a pragmatická rovina jazyka v jazykovém vyučování žáků s mentálním postižením na 2. stupni (popřípadě na 3. stupni). Obtíže osvojování učiva v jednotlivých lingvistických rovinách a alternativní přístupy v koncepci komunikačně-slohové výuky. Sluchová analýza a syntéza řeči, ortoepie, aktivní a pasivní slovní zásoba, sémanticko-gramatické skupiny slov v rámci jednotlivých slovních druhů, tvorba vět jednoduchých a souvětí, slovosled, výpovědi s komunikační záměrem apod. Vývojové charakteristiky postižení a potřeby žáka s LMP, podpůrná opatření, dopady mentálního oslabení na výuku českého jazyka, komunikačně-slohové přístupy ve výuce českého jazyka.
4. Specifická narušení komunikačních schopností: poruchy autistického spektra a Downův syndrom. Představíme typologii jazykových poruch s důrazem na ty řazené do poruch autistického spektra (PAS) a také s důrazem na specifika projevů osob s Downovým syndromem. Pozornost bude věnována nejen (primárně) jejich verbálním projevům, ale také (sekundárně) projevům neverbálním s orientací na gestikulaci v užším smyslu slova. Věnovat se budeme i otázkám možného nahrazení řečové složky složkou neverbální a možnostem terapie těchto poruch.
5. Vybraná stylistická témata a témata textové lingvistiky potřebná pro edukaci žáků s PAS (s Aspergerovým syndromem) na 2. a 3. stupni se zaměřením na jejich specifické obtíže při výuce slohu. Slohové útvary, slohové postupy, koheze a koherence, funkční větná perspektiva, slohotvorné činitele ve vztahu k výuce žáků s PAS. Stylistické prostředky institucionální komunikace potřebné pro komunikaci učitele s podpůrnými institucemi. Vývojové charakteristiky postižení a potřeby žáka s PAS, podpůrná opatření, dopady oslabení na výuku českého jazyka, alternativní metodické přístupy.
6. Vybrané okruhy jednotlivých lingvistických rovin, v nichž žáci se zrakovým postižením na 2. a 3. stupni nemohou pracovat či obtížně pracují s tématy založenými na grafické informaci (zejména témata z oblasti lexikologie a lexikografie, morfologie a pravopisu, stylistiky a textové lingvistiky aj.). Práce se slovníky, slovotvorná analýza slov, abreviace, metoda větného rozboru, slohový postup popisný a charakterizační, horizontální a vertikální členění textu, nonverbální komunikace aj. Potřeby žáka se ZP, podpůrná opatření, speciálněpedagogické lingvodidaktické zásady práce v hodině ČJ, specifická práce s textem atd. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (30.05.2022)
|
|
||
Průběžné plnění dílčích úkolů na základě studia odborné literatury. Plnění prakticky zaměřených úloh. Písemná zkouška na základě studia literatury.
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|
|
||
Povinná literatura (u monografií výběr): BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2011. CSÉFALVAY, Zsolt et al. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. CSÉFALVAY, Zsolt et al. Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál, 2007. ČADILOVÁ, Věra et al. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ČECHOVÁ, Marie, KRČMOVÁ, Marie a MINÁŘOVÁ, Eva. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ELIÁŠKOVÁ, Klára. Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In: ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum, 2019, s. 191–211. ELIÁŠKOVÁ, Klára. Specifické aspekty výuky českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: PedF UK, 2017. FLANDERKOVÁ, Eva. Čeština v afázii: teorie a empirie. Praha: Karolinum, 2019. HLEBOVÁ, Bibiána et al. Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteľov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2016. JANEČKA, Martin. Gestikulace v komunikaci osob s diagnostikovanou afázií. Praha: Karolinum. 2022. KUBÍČOVÁ, Zdeňka a KUBÍČE, Jiří. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 2001. LEHEČKOVÁ, Helena. Afázie v lingvistice, lingvistika v afáziologii. Časopis pro moderní filologii, 2016, roč. 98, č. 1, s. 7–22. LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál, 2011. SCHMIEDTOVÁ, Barbara a Eva FLANDERKOVÁ. Produkce řeči v afázii: kazuistika. Studie z aplikované lingvistiky, 2012, roč. 3, č. 1–2, s. 53–69. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ŠKODOVÁ, Eva, JEDLIČKA, Ivan. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav et al. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. (konkrétně kap. Přizpůsobení vyučování a učení v komunikační nauce o českém jazyku žákům s SVP, s. 239–279) THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. Kurikulární a legislativní materiály upravující vzdělávání osob se specifickými vzdělávacími potřebami – dle aktuálního stavu.
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (31.03.2022)
|