|
|
|
||
1) Vývoj jazykových schopností a dovedností v předškolním a školním věku.
2) Specifické poruchy učení, specificky narušený vývoj řeči a jazyka, jazykové roviny a jejich vztah ke školním dovednostem, zejména v českém jazyce.
3) Neuropsychologické přístupy, afázie, zobrazovací metody – k čemu jsou poznatky využitelné pro učitele.
4) Diagnostika specifických poruch učení a specificky narušeného jazyka a řeči – porozumění zprávám z pedagogicko-psychologických poraden jako podklad pro přípravu podpůrných opatření.
5) Inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, hodnocení žáků. Podpora žáků v českém jazyce.
6) Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. a 3. stupni, komplexní jazyková analýza komunikátů. Očekávané výstupy v kurikulu základní a střední školy, modifikace kurikula pro žáka se SPU, kompenzační strategie při zvládání SPU z hlediska kognitivních procesů.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Průběžné plnění dílčích úkolů na základě studia odborné literatury. Plnění prakticky zaměřených úloh. Písemná zkouška na základě studia literatury.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. KUCHARSKÁ, Anna. Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014. MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. NOVÁK, Josef. Diagnostika specifických poruch učení v českém jazyce. Brno: Psychodiagnostika, 2002. POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 3. upr. rozš. vyd. Praha: Portál, 1997. PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: Masarykova univerzita, 2009. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga, 2015. SWIERKOSZOVÁ, Jana. Aspekty dyslexie dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
Doporučená literatura: METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana. Výuka českého jazyka u dětí se specifickými poruchami učení[online]. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2005. ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Český jazyk a literatura v systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami [online]. [cit. 2015-10-30]. Dostupné na: <http://konference.osu.cz/cestina/dok/2010/rerichova-vlasta.pdf>. KUCHARSKÁ, Anna, ŠMEJKALOVÁ, Martina, SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Žák se vzdělávacími potřebami ve vzdělávacím předmětu český jazyk. Studijní opora. Dostupné přihlášeným studentům po zadání hesla. Kurikulární a legislativní materiály upravující vzdělávání osob se specifickými vzdělávacími potřebami - dle aktuálního stavu.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Studující užívá odpovídající psycholingvistickou terminologii týkající se řečové ontogeneze. Studující užívá odpovídající speciálněpedagogickou terminologii ve vztahu k žákovi s SVP. Studující vyjmenuje obecná stádia řečové ontogeneze (různá pojetí) u jedince od prenatálního stádia do konce života. Dokáže na základě analýzy autentického projevu poznat, ve kterém stádiu se daný komunikant nacházel. Studující umí zdůvodnit, proč specifické typy tělesných a smyslových handicapů mohou představovat pro subjekt, který si osvojuje mateřský jazyk, riziko. Studující dokáže vysvětlit zákonitosti osvojování fonetické stránky jazyka s odkazem na biologické predispozice člověka. Studující dokáže vysvětlit zákonitosti osvojování lexikální jazyka s odkazem k nejnovějším poznatkům kognitivní lingvistiky. Studující dokáže vysvětlit zákonitosti osvojování morfologické stránky jazyka s odkazem na typologii osvojovaného jazyka. Studující dokáže vysvětlit zákonitosti osvojování syntaktické stránky jazyka s odkazem na teorie týkající se vrozenosti predispozic k osvojování jazyka. Studující vytvoří cvičení rozvíjející jednotlivé jazykové složky i komplexně rozvíjející cvičení pro jedince v určitém stádiu osvojování jazyka s určitou speciální vzdělávací potřebou. Studující je schopen/schopna na základě autentické ukázky řečového projevu usoudit, zda se jedná o možný projev narušeného řečového vývoje, a navrhnout kroky vedoucí k nápravě; např. která vyšetření by doporučil/a. Studující připraví modifikace cvičení dle dosaženého vývoje subjektu, který si jazyk osvojuje, vzhledem k narušení řečového vývoje. Studující dokáže charakterizovat obtíže žáků s různými typy SVP (dyslálie, balbuties, vývojová dysfázie, afázie, dyslexie, ADHD, autismus, dvojí výjimečnost). Studující dokáže zhodnotit mluvený i psaný projev žáka s SVP a ohodnotit ho s ohledem na daný typ znevýhodnění. Studující se orientuje ve zprávách z pedagogicko-psychologických poraden a je schopen na jejich základě sestavit individuální vzdělávací plán.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (06.02.2025)
|