|
|
|
||
Předmět se věnuje analýze textů z hlediska jejich gramatických a funkčních vlastností. Studenti mají uplatňovat a stabilizovat své znalosti získané v jazykovědných předmětech v průběhu bakalářského studia. Hlavní důraz se klade na všestrannou orientaci ve stylisticky rozmanitých textech.
Výsledky učení:
Studující zařadí text do komunikační sféry.
Studující charakterizuje funkci textu a prostředky, jimiž je funkce dosahováno.
Studující zhodnotí horizontální a vertikální členění textu.
Studující provede slovotvornou a morfematickou analýzu zadaných jednotek.
Studující provede syntaktickou analýzu zadaného syntaktického celku.
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8119 Last update: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (06.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubení a systematizace znalostí získaných v jezykovědných předmětech v průběhu studia a schopnost jejich aplikace na konkrétní texty. Last update: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (06.09.2024)
|
|
||
ČECHOVÁ, M.. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1992. HIRSCHOVÁ, Milada, VLČKOVÁ, Jana, HOLANOVÁ Radka a SOJKA Pavel. Komplexní jazykové rozbory. Praha: PedF UK, 2020. KARLÍK, P., a kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN. 2012. Nový encyklopedický slovník češtiny. www.czechency.org PANEVOVÁ, J. a kol. Mluvnice současné češtiny 2. Praha: Karolinum, 2014. Last update: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (06.09.2024)
|
|
||
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Obsahem zkouškového testu je komplexní analýza textu v rozsahu témat probraných během semestru. Test obsahuje 7 úkolů, minimální nutný počet bodů je 5. Last update: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (06.09.2024)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast ve výuce (se znalostí průběžně zadávaných částí odborné literatury), průběžné rozbory textů z aktuálních dostupných materiálů (zejm. média) a úspěšné napsání zkouškového testu. Last update: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (06.09.2024)
|
|
||
Výsledky učení: Studující rozeznává komunikační domény textů a jejich hlavní funkce. Studující rozeznává postupy a prostředky, jimiž je funkce textů dosahováno. Studující analyzuje a klasifikuje morfologické a sytnatické jevy v textech. Studující analyzuje a obměňuje informační stavbu textu. Studující porovnává různé texty z hlediska manipulativnosti.
Last update: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (19.09.2024)
|