|
|
||
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (vývojověpsychologická východiska), PhDr. Veronika Laufková, Ph.D., PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Disciplína navazuje na OPNC3L013A Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury a rozšiřuje ji o základní informace z vývojové psychologie s přihlédnutím k žákům ohroženým školním neúspěchem, o základní poznatky didaktiky cizího/druhého jazyka (žáci s OMJ) a ze speciální didaktiky českého jazyka a literatury pro žáky s SVP a žáky nadané.
1. Vývojověpsychologická teorie, pojmosloví, druhy postižení, specifika žáků s SVP a žáků nadaných, legislativa, možnosti intervence, poradenství
2. Typologie žáků se speciálními potřebami, s důrazem na přechod od diagnóz k podpůrným opatřením
3. Specifika kognitivních procesů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků nadaných a žáků s dvojí výjimečností ve vztahu k jazykovému vzdělávání
4. Žáci s OMJ, pojmosloví oboru – jazyk mateřský (L1, L2), jazyk cizí, jazyk druhý, výchozí / referenční jazyk, cílový jazyk, mediační (zprostředkující ) jazyk, metajazyk, interference = negativní transfer x pozitivní transfer; teorie nabývání jazyka; rozvoj čtenářských dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem
5. Jazyková politika Rady Evropy – popisy jazyků, SERR, referenční popisy, Evropské jazykové portfolio, CEFR - deskriptory; historie oboru;
6. Základní historické rámce speciální didaktiky pro žáky s SVP
7. Komparace přístupů k jazykové výuce žáků s SVP v evropském vzdělávacím kontextu; vzdělávání nadaných žáků v České republice (stav a legislativa)
8. Úvod do speciální didaktiky žáků s SVP (problematika přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky českého jazyka a literatury s ohledem na specifické aspekty práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané)
9. Modifikace vyučovacích metod a metod hodnocení práce žáků s ohledem na potřeby žáků s SVP a žáky nadané - propedeutika k předmětu Didaktika českého pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané
10. Východiska výuky literatury a rozvoje čtenářství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané
11. Školní čtenářské kluby: inkluzivní prostředí pro rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti
12. Terepeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými
13. Možnosti školní jazykové výchovy při recepci literárních textů u žáků s SVP
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (09.09.2024)
|
|
||
Studující na základě získaných poznatků a dovedností z lingvodidaktiky, speciální pedagogiky a psychologie plánuje integrovanou výuky českého jazyka u žáků se SVP, s OMJ a u žáků nadaných. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Zápočet: 1) Aktivní účast ve výuce 2) Průběžné plnění úkolů (viz Moodle) Ke zkoušce se smí přihlásit pouze student, který splní všechny uvedené podmínky. Zkouška: příprava a obhajoba integrované výukové lekce
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Literatura Povinná literatura: Bartoňová, Miroslava, ed. a Vítková, Marie, ed. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Brno: Paido, 2007. Baslerová, Pavlína a kol. Katalog podpůrných opatření: obecná část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. CEFR Companion Volume, 2018: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989. ČADSKÁ, Milada et al. Čeština jako jazyk cizí. Úroveň A2. Praha: MŠMT ČR, 2005. Evropské jazykové portfolio: Dostupné z: https://ejp.rvp.cz HÁDKOVÁ, Marie, Josef LÍNEK a Kateřina VODIČKOVÁ. Čeština jako jazyk cizí. Úroveň A1. Praha: MŠMT ČR, 2005. HLÁVKOVÁ, Lucie, NĚMEC, Zbyněk. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti rozvoje jejich čtenářství. In: Impulsy, roč. 4, č. 4–5, 2018. HOLUB, Jan et al. Čeština jako jazyk cizí. Úroveň B2. Praha: MŠMT ČR, 2005. Jucovičová, Drahomíra a Žáčková, Hana. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. KLÍMOVÁ, Květoslava a Jitka ZÍTKOVÁ. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českém jazyce a literatuře – zaměření na žáky s SPU a zdravotním znevýhodněním. Brno: Masarykova univerzita, 2020. Kucharská, Anna et al. Porozumění čtenému. I., Typický vývoj porozumění čtenému - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. Kucharská, Anna a kol. Porozumění čtenému. III., Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. Michalík, Jan a kol. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb: u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ze zdravotních důvodů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. Žampachová, Zuzana a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
Doporučená literatura: CVEJNOVÁ, Jitka et al. Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NÚV, 2014. Dostupné z: http://trvaly-pobyt.cestina-pro-cizince.cz/ Collated representative samples of descriptrors of language competences developer for young learners aged 7–10,[2] 2018. Dostupné z: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680697fca. Collated representative samples of descriptrors of language competences developer for young learners aged 11–15,[3] 2018. Dostupné z: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680697fc9. ČADSKÁ, Milada et al. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha: ÚJOP UK, 1997. HÁDKOVÁ, Marie. Čeština z druhé strany aneb Čeština v roli jazyka nemateřského. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: PedF UK, 2015. HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014. HÁJKOVÁ, Eva. Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In: Čeština – jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. HASIL, Jiří, ed. Čeština jako cizí jazyk IV.: materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako cizím jazyku. Praha: FF UK, 2002. HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk. Praha: Didakta, 2009. HENDRICH, Josef et al. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. Mertin, Václav a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům: závěrečná zpráva rezortního projektu MŠMT. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství České republiky, 2007. NĚMEC, Zbyněk. Čtenářství žáků z etnických menšin (trocha akademické inspirace odjinud). Nová škola o.p.s., 2017. POLÁKOVÁ, Irena, BĚLINOVÁ, Eva, INGROVÁ, Anna a kol. S knihou po škole. Školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, o.p.s., 2014. POLÁKOVÁ, Irena, ed. Čtení mezi řádky. Sada metodických lekcí zaměřených na rozvoj čtenářství dětí s odlišným mateřským jazykem. Praha: Nová škola, o.p.s., 2018. Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z: Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z: STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě. Praha: Grada, 2018. STRAND, Steve. Surveying the views of pupils attending supplementary schools in England. In: Educational Research, č. 1, 2007, s. 1-19. ISSN 0013-1881. ŠÁRA, Milan et al. Prahová úroveň – čeština jako cizí jazyk. Strasbourg: Council of Europe, 2001. ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: UJEP, 2012. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii) ŠORMOVÁ, Kateřina, Andrea HUDÁKOVÁ et al. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva [online]. Praha: FF UK, 2019. ŠTEFÁNIK, Jozef. Jeden člověk, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí – predsudky a skutočnosti. Bratislava: AEP, 2000. ZÍTKOVÁ, Jitka. Práce s texty s tematikou handicapu jako součást podpory inkluzivního vzdělávání. In: Jazyk - literatura - komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Roč. 8, č. 1, 2019, s. 50-68. Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Moodle Kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15332 Klíč k zápisu bude sdělen na prvním semináři Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Téma 1: Vývojověpsychologická teorie, pojmosloví, druhy postižení, specifika žáků s SVP a žáků nadaných, legislativa, možnosti intervence, poradenství: Studující popíše základní teorie, vyjmenuje a na příkladech vysvětlí druhy postižení, specifika žáků se SVP a žáků nadaných a možnosti vhodné intervence a způsoby poradenství. Téma 2: Typologie žáků se speciálními potřebami, s důrazem na přechod od diagnóz k podpůrným opatřením - Studující pojmenuje typologii žáků se SVP a vysvětlí princip dílčích podpůrných opatření s přesahem k základní diagnostikce žáků. Téma 3: Specifika kognitivních procesů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků nadaných a žáků s dvojí výjimečností ve vztahu k jazykovému vzdělávání - Studující vysvětlí specifika kognitivních procesů žáků se SVP a žáků nadaných s dvojí výjimečností v jazykovém vzdělávání. Téma 4: Žáci s OMJ, pojmosloví oboru – Studující dokáže vysvětlit obsah a význam pojmů a termínů jazyk mateřský (L1, L2), jazyk cizí, jazyk druhý, výchozí / referenční jazyk, cílový jazyk, mediační (zprostředkující ) jazyk, metajazyk, interference = negativní transfer x pozitivní transfer; teorie nabývání jazyka. Studující uvede příklady vedení výukového dialogu pro modelovou situaci s cílem rozvoj čtenářských dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem. Téma 5: Jazyková politika Rady Evropy - Studující charakterizuje formu a obsah popisů jazyků (SERR, referenční popisy, Evropské jazykové portfolio, CEFR - deskriptory), porovná podrobnosti a rozdíly mezi dokumenty. Studující uvede příklady využití vybraných deskriptorů materiálů CEFR. Studující vztáhne ke svému studiu poznatky z historie oboru čeština jako jazyk cizí/druhý. Téma 6: Základní historické rámce speciální didaktiky pro žáky s SVP - Studující popíše základní hisotrické milníky ve vývoji vyučování předmětu ČJL od počátku institucionalizované péče o žáky s SVP (cca konec 19. století) až po současnost. Téma 7: Komparace přístupů k jazykové výuce žáků s SVP v evropském vzdělávacím kontextu; vzdělávání nadaných žáků v České republice (stav a legislativa) - Studující popíše některé přístupy k jazykové výuce žáků s SVP v evropském vzdělávacím kontextu, porovná podobnosti a rozdíly s naším konceptem speciální výuky mateřského jazyka (s oporou v legislativních předpisech) s následným ohodnocením pozitiv a negativ. Téma 8: Úvod do speciální didaktiky žáků s SVP (problematika přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky českého jazyka a literatury s ohledem na specifické aspekty práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané) - Student vysvětlí principy integrovaného pojetí výuky ČJL u žáků s SVP a na konkrétním příkladě vlastní integrované lekce obhájí navrhovaný postup přípravy, realizace a vyhodnocování výuky ČJL u žáků konkrétních skupin SVP. Téma 9: Modifikace vyučovacích metod a metod hodnocení práce žáků s ohledem na potřeby žáků s SVP a žáky nadané - propedeutika k předmětu Didaktika českého pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané 10. Východiska výuky literatury a rozvoje čtenářství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané - Studující navrhne modifikaci úkolu v integrovaném pojetí všech složek předmětu ČJL pro žáka s dle konkrétní speciálně vzdělávací potřeby či žáka s OMJ či nadaného. Téma 10: Východiska výuky literatury a rozvoje čtenářství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané - Student zhodnotí využití literárních textů pro žáky SVP a žáky nadané; student vybere jednu z LPDM, která tematizuje život jedince se SVPúnadaného a představí ji strukturovaně spolužákům na semináři; vytváří si vlastní databázi tiutlů využitelných ve vlastní výuce; zhodnotí materiály vytvořené společností META pro žáky s OMJ. Téma 11: Školní čtenářské kluby: inkluzivní prostředí pro rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti - Student charakterizuje školní čtenářské kluby, tři pilíře ŠČK a popíše jejich fungování; zhodnotí dopad této aktivity na čtenářství žáků. Téma 12: Terapeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými - Student pojmenuje terapeutické aspekty čtenářství, uvede vhodné tituly pro práci s konkrétní třídou. Téma 13: Možnosti školní jazykové výchovy při recepci literárních textů u žáků s SVP - Student naplánuje integrovanou lekci a navrhne jednu modifikaci lekce pro žáka dle jeho výběru. Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
|