SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Integrated Didactics of Czech Language for Students with Special Educational Needs and for Gifted Students - OKNC3C014A
Title: Integrovaná didaktika českého jazyka a literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C+Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OKNC3C026A, OKNC3C033A, OKNC3L036A, OKNC3L034A, OKNC3L025A
Annotation - Czech
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (vývojověpsychologická východiska), PhDr. Veronika Laufková, Ph.D., PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. Disciplína navazuje na OPNC3L013A Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury a rozšiřuje ji o základní informace z vývojové psychologie s přihlédnutím k žákům ohroženým školním neúspěchem, o základní poznatky didaktiky cizího/druhého jazyka (žáci s OMJ) a ze speciální didaktiky českého jazyka a literatury pro žáky s SVP a žáky nadané. 1. Vývojověpsychologická teorie, pojmosloví, druhy postižení, specifika žáků s SVP a žáků nadaných, legislativa, možnosti intervence, poradenství 2. Typologie žáků se speciálními potřebami, s důrazem na přechod od diagnóz k podpůrným opatřením 3. Specifika kognitivních procesů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků nadaných a žáků s dvojí výjimečností ve vztahu k jazykovému vzdělávání 4. Žáci s OMJ, pojmosloví oboru – jazyk mateřský (L1, L2), jazyk cizí, jazyk druhý, výchozí / referenční jazyk, cílový jazyk, mediační (zprostředkující ) jazyk, metajazyk, interference = negativní transfer x pozitivní transfer; teorie nabývání jazyka; rozvoj čtenářských dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem 5. Jazyková politika Rady Evropy – popisy jazyků, SERR, referenční popisy, Evropské jazykové portfolio, CEFR - deskriptory; historie oboru; 6. Základní historické rámce speciální didaktiky pro žáky s SVP 7. Komparace přístupů k jazykové výuce žáků s SVP v evropském vzdělávacím kontextu; vzdělávání nadaných žáků v České republice (stav a legislativa) 8. Úvod do speciální didaktiky žáků s SVP (problematika přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky českého jazyka a literatury s ohledem na specifické aspekty práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané) 9. Modifikace vyučovacích metod a metod hodnocení práce žáků s ohledem na potřeby žáků s SVP a žáky nadané - propedeutika k předmětu Didaktika českého pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané 10. Východiska výuky literatury a rozvoje čtenářství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané 11. Školní čtenářské kluby: inkluzivní prostředí pro rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti 12. Terepeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými 13. Možnosti školní jazykové výchovy při recepci literárních textů u žáků s SVP
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (09.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující na základě získaných poznatků a dovedností z lingvodidaktiky, speciální pedagogiky a psychologie plánuje integrovanou výuky českého jazyka u žáků se SVP, s OMJ a u žáků nadaných.

Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
Descriptors - Czech
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 55 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet 12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zápočet:

1) Aktivní účast ve výuce

2) Průběžné plnění úkolů (viz Moodle)

Ke zkoušce se smí přihlásit pouze student, který splní všechny uvedené podmínky. 

Zkouška: příprava a obhajoba integrované výukové lekce

 

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Literature - Czech

Literatura

Povinná literatura:

Bartoňová, Miroslava, ed. a Vítková, Marie, ed. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Brno: Paido, 2007.

Baslerová, Pavlína a kol. Katalog podpůrných opatření: obecná část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

CEFR Companion Volume, 2018: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989.

ČADSKÁ, Milada et al. Čeština jako jazyk cizí. Úroveň A2. Praha: MŠMT ČR, 2005.

Evropské jazykové portfolio: Dostupné z: https://ejp.rvp.cz

HÁDKOVÁ, Marie, Josef LÍNEK a Kateřina VODIČKOVÁ. Čeština jako jazyk cizí. Úroveň A1. Praha: MŠMT ČR, 2005.

HLÁVKOVÁ, Lucie, NĚMEC, Zbyněk. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti rozvoje jejich čtenářství. In: Impulsy, roč. 4, č. 45, 2018.

HOLUB, Jan et al. Čeština jako jazyk cizí. Úroveň B2. Praha: MŠMT ČR, 2005.

Jucovičová, Drahomíra a Žáčková, Hana. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

KLÍMOVÁ, Květoslava a Jitka ZÍTKOVÁ. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českém jazyce a literatuře – zaměření na žáky s SPU a zdravotním znevýhodněním. Brno: Masarykova univerzita, 2020.

Kucharská, Anna et al. Porozumění čtenému. I., Typický vývoj porozumění čtenému - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014.

Kucharská, Anna a kol. Porozumění čtenému. III., Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015.

Michalík, Jan a kol. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb: u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ze zdravotních důvodů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

Žampachová, Zuzana a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

 

Doporučená literatura:

CVEJNOVÁ, Jitka et al. Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NÚV, 2014. Dostupné z: http://trvaly-pobyt.cestina-pro-cizince.cz/

Collated representative samples of descriptrors of language competences developer for young learners aged 7–10,[2] 2018. Dostupné z: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680697fca.

Collated representative samples of descriptrors of language competences developer for young learners aged 11–15,[3] 2018. Dostupné z: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680697fc9.

ČADSKÁ, Milada et al. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha: ÚJOP UK, 1997.

HÁDKOVÁ, Marie. Čeština z druhé strany aneb Čeština v roli jazyka nemateřského. Ústí nad Labem: UJEP, 2010.

HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: PedF UK, 2015.

HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014.

HÁJKOVÁ, Eva. Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In: Čeština – jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001.

HASIL, Jiří, ed. Čeština jako cizí jazyk IV.: materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako cizím jazyku. Praha: FF UK, 2002.

HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.

HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk. Praha: Didakta, 2009.

HENDRICH, Josef et al. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Mertin, Václav a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům: závěrečná zpráva rezortního projektu MŠMT. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství České republiky, 2007.

NĚMEC, Zbyněk. Čtenářství žáků z etnických menšin (trocha akademické inspirace odjinud). Nová škola o.p.s., 2017.

NĚMEC, Zbyněk. Terapeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metodický text projektu). Nová škola o.p.s., 2014.

POLÁKOVÁ, Irena, BĚLINOVÁ, Eva, INGROVÁ, Anna a kol. S knihou po škole. Školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, o.p.s., 2014.

POLÁKOVÁ, Irena, ed. Čtení mezi řádky. Sada metodických lekcí zaměřených na rozvoj čtenářství dětí s odlišným mateřským jazykem. Praha: Nová škola, o.p.s., 2018.

PTÁČKOVÁ, Kateřina; ČADA, Karel; POLÁKOVÁ, Irena; BĚLINOVÁ, Eva. Děti s odlišným mateřským jazykem ve školních čtenářských klubech. Praha: Nová škola, o.p.s., 2018.

Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z:

Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z:

STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě. Praha: Grada, 2018.

STRAND, Steve. Surveying the views of pupils attending supplementary schools in England. In: Educational Research, č. 1, 2007, s. 1-19. ISSN 0013-1881.

ŠÁRA, Milan et al. Prahová úroveň – čeština jako cizí jazyk. Strasbourg: Council of Europe, 2001.

ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: UJEP, 2012. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii

ŠORMOVÁ, Kateřina, Andrea HUDÁKOVÁ et al. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva [online]. Praha: FF UK, 2019.

ŠTEFÁNIK, Jozef. Jeden člověk, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí – predsudky a skutočnosti. Bratislava: AEP, 2000.

ZÍTKOVÁ, Jitka. Práce s texty s tematikou handicapu jako součást podpory inkluzivního vzdělávání. In: Jazyk - literatura - komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Roč. 8, č. 1, 2019, s. 50-68.

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Learning resources - Czech

Moodle Kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15332

Klíč k zápisu bude sdělen na prvním semináři

Last update: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Téma 1: Vývojověpsychologická teorie, pojmosloví, druhy postižení, specifika žáků s SVP a žáků nadaných, legislativa, možnosti intervence, poradenství: Studující popíše základní teorie, vyjmenuje a na příkladech vysvětlí druhy postižení, specifika žáků se SVP a žáků nadaných a možnosti vhodné intervence a způsoby poradenství.

Téma 2: Typologie žáků se speciálními potřebami, s důrazem na přechod od diagnóz k podpůrným opatřením - Studující pojmenuje typologii žáků se SVP a vysvětlí princip dílčích podpůrných opatření s přesahem k základní diagnostikce žáků.

Téma 3: Specifika kognitivních procesů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků nadaných a žáků s dvojí výjimečností ve vztahu k jazykovému vzdělávání - Studující vysvětlí specifika kognitivních procesů žáků se SVP a žáků nadaných s dvojí výjimečností v jazykovém vzdělávání.

Téma 4: Žáci s OMJ, pojmosloví oboru – Studující dokáže vysvětlit obsah a význam pojmů a termínů jazyk mateřský (L1, L2), jazyk cizí, jazyk druhý, výchozí / referenční jazyk, cílový jazyk, mediační (zprostředkující ) jazyk, metajazyk, interference = negativní transfer x pozitivní transfer; teorie nabývání jazyka. Studující uvede příklady vedení výukového dialogu pro modelovou situaci s cílem rozvoj čtenářských dovedností žáků s odlišným mateřským jazykem.

Téma 5: Jazyková politika Rady Evropy - Studující charakterizuje formu a obsah popisů jazyků (SERR, referenční popisy, Evropské jazykové portfolio, CEFR - deskriptory), porovná podrobnosti a rozdíly mezi dokumenty. Studující uvede příklady využití vybraných deskriptorů materiálů CEFR. Studující vztáhne ke svému studiu poznatky z historie oboru čeština jako jazyk cizí/druhý.

Téma 6: Základní historické rámce speciální didaktiky pro žáky s SVP - Studující popíše základní hisotrické milníky ve vývoji vyučování předmětu ČJL od počátku institucionalizované péče o žáky s SVP (cca konec 19. století) až po současnost.

Téma 7: Komparace přístupů k jazykové výuce žáků s SVP v evropském vzdělávacím kontextu; vzdělávání nadaných žáků v České republice (stav a legislativa) - Studující popíše některé přístupy k jazykové výuce žáků s SVP v evropském vzdělávacím kontextu, porovná podobnosti a rozdíly s naším konceptem speciální výuky mateřského jazyka (s oporou v legislativních předpisech) s následným ohodnocením pozitiv a negativ.

Téma 8: Úvod do speciální didaktiky žáků s SVP (problematika přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky českého jazyka a literatury s ohledem na specifické aspekty práce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané) - Student vysvětlí principy integrovaného pojetí výuky ČJL u žáků s SVP a na konkrétním příkladě vlastní integrované lekce obhájí navrhovaný postup přípravy, realizace a vyhodnocování výuky ČJL u žáků konkrétních skupin SVP.

Téma 9: Modifikace vyučovacích metod a metod hodnocení práce žáků s ohledem na potřeby žáků s SVP a žáky nadané - propedeutika k předmětu Didaktika českého pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané 10. Východiska výuky literatury a rozvoje čtenářství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané - Studující navrhne modifikaci úkolu v integrovaném pojetí všech složek předmětu ČJL pro žáka s dle konkrétní speciálně vzdělávací potřeby či žáka s OMJ či nadaného.

Téma 10: Východiska výuky literatury a rozvoje čtenářství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané - Student zhodnotí využití literárních textů pro žáky SVP a žáky nadané; student vybere jednu z LPDM, která tematizuje život jedince se SVPúnadaného a představí ji strukturovaně spolužákům na semináři; vytváří si vlastní databázi tiutlů využitelných ve vlastní výuce; zhodnotí materiály vytvořené společností META pro žáky s OMJ.

Téma 11: Školní čtenářské kluby: inkluzivní prostředí pro rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti - Student charakterizuje školní čtenářské kluby, tři pilíře ŠČK a popíše jejich fungování; zhodnotí dopad této aktivity na čtenářství žáků.

Téma 12: Terapeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými - Student pojmenuje terapeutické aspekty čtenářství, uvede vhodné tituly pro práci s konkrétní třídou.

Téma 13: Možnosti školní jazykové výchovy při recepci literárních textů u žáků s SVP - Student naplánuje integrovanou lekci a navrhne jednu modifikaci lekce pro žáka dle jeho výběru.

Last update: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html