SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Invertebrate Zoology - OKNB3B105C
Title: Speciální zoologie bezobratlých
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Annotation -
The course is focused on introducing the most important groups of invertebrates of the Czech Republic. During the lecture, the audience will be introduced not only to the diversity of molluscs, crustaceans, nematodes, syndermates and arthropods (with emphasis on arachnids, crustaceans and tardigrades), but also to the anatomy and morphology, ecology and ethology of selected representatives of these groups. Life cycles and occurrence in the Czech Republic will be emphasized. The introduction of the lecture is devoted to the global diversity of invertebrates and introduction to "lesser known" phyla. The following section is devoted to molluscs (Mollusca), crustaceans (Crustacea), annelids (Annelida) and arachnids (Arachnida).
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • charakterizují vybrané skupiny bezobratlých živočichů s ohledem na jejich anatomii, morfologii, bionomii a diversitu
  • realizují pozorování tělní stavby a odvozují důležité determinační znaky
  • ovládají techniky potřebné k získání vybraných skupin bezobratlých do výuky
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka (dva čtyřhodinové bloky; celkem osm hodin přímé výuky) bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací, sbírkového materiálu, živých bezobratlých, pitevního praktika a následných diskusí.  

Nepřímá výuka spočívá v samostudiu studijních opor (8 hodin za semestr, doplňkové samostudium informací o skupině, které adept věnuje svou seminární práci; zdrojové publikace viz v SISu dostupný seznam literatury) a sepisování seminární práce (35 hodin za semestr)

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen udělením klasifikovaného zápočtu.

Pro úspěšné zakončení předmětu je zapotřebí následující:

- aktivní prezenční účast na obou výukových blocích (v ak. roce 2024/2025 je předmět rozvrhován do dvou bloků, které se konají 1.11.2024 a 11.1.2025)

- odevzdání seminární práce v rozsahu tří normostran na zvolené téma. Dead-line odevzdání seminární práce je 31. ledna 2025. Dead-line odevzdání lze po indiviuální předchozí dohodě s vyučující prodloužit do 14. února 2025.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

Brusca a Brusca (2003): Invertebrates, Sinauer Press

Buchar, Ducháč, Hůrka a Lellák (1995): Klíč k určování bezobratlých, Scientia Praha

Frankenberger (1959): FAUNA ČSR – Stejnonožci suchozemští. ČSAV, Praha

Hrabě a kolektiv (1954): Klíč k určování zvířeny ČSR I. ČSAV Praha

Horsák M. et al. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Nakladatelství Kabourek. K disposici na https://www.researchgate.net/publication/305082846_Mekkysi_Ceske_a_Slovenske_republiky_Molluscs_of_the_Czech_and_Slovak_Republics

Pižl (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum číslo 9/2002

Ruppert, Fox a Barnes (2004): Invertebrate Zoology, Brooks/Cole

Štambergová et al. (2009): Raci v České republice. Metodika AOPK ČR. AOPK Praha

Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Teaching methods - Czech

Přednášky s využitím powerpointových prezentací, videosekvencí a práce se sbírkovým materiálem

Přímá výuka

• Laboratorní aktivita věnovaná pozorování a determinaci měkkýšů, korýšů a pavoukovců zaměřená na morfologii a anatomii

• Laboratorní aktivita (pitevní praktikum), pitva ulitnatého plže

• Praktický nácvik zařazování vybraných skupin bezobratlých spojený se zpětnou vazbou k hlavním rozlišovacím morfologickým znakům

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen udělením klasifikovaného zápočtu.

Pro úspěšné zakončení předmětu je zapotřebí následující:

- aktivní prezenční účast na obou výukových blocích (v ak. roce 2024/2025 je předmět rozvrhován do dvou bloků, které se konají 1.11.2024 a 11.1.2025)

- odevzdání seminární práce v rozsahu tří normostran na zvolené téma. Dead-line odevzdání seminární práce je 31. ledna 2025. Dead-line odevzdání lze po indiviuální předchozí dohodě s vyučující prodloužit do 14. února 2025.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Orientační náplň dvou bloků výuky (vedeného především formou praktického cvičení) je následující:

 

První blok výuky (1.11.2024, čtyři hodiny):

- úvodní informace k plnění předmětu; fylogeneze bezobratlých

- teoretické seznámení s kmenem měkkýši (Mollusca), navazující pitevní praktikum ulitnatého plže (pravděpodobně různí zástupci rodu Cepaea) a konchologické (tzv. "ulitové") praktikum

 

Druhý blok výuky (11.1.2025; čtyři hodiny)

- teorické seznámení s korýši, doplněné determinačním praktikem suchozemských stejnonožců

- teoretické seznámení s pavoukovci, doplněné determinačním praktikem základních skupin českých pavoukovců

Změna programu dle aktuální dostupnosti materiálu vyhrazena!

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning resources - Czech

Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7823). Vstupní údaje budou sděleny ústně.

 

Deset hodin přímé výuky; pět hodin teoretického výkladu je doplněno o pět hodin determinačního praktika, při kterém bude využit sbírkový materiál KBES. Obsahem nepřímé výuky bude sepisování eseje na zadané téma, samostudium studijních opor (viz doporučená Literatura) a účast na diskusním fóru v prostředí Moodle.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • charakterizují vybrané skupiny bezobratlých (měkkýši, pavoukovci, korýši) s ohledem na jejich anatomii, morfologii, bionomii a diverzitu
  • realizují základní morfologické pozorování
  • identifikují důležité morfologické znaky (především autapomorfie) měkkýšů, pavoukovců a korýšů, a využívají tyto znaky při základní determinaci na úroveň kmene či třídy; v případě použití determinační literatury také na nižší systematické úrovně
  • rozumí základním fylogenetickým vztahům mezi bezobratlými skupinami a jsou schopni je vysvětlit
  • jsou schopni provést odchyt zástupců využitelných do výuky přírodopisu a biologie, a vědí jak vhodně demonstrovat živé jedince a připravit základní sbírkový materiál

 

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html