SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Field Studies - OKNB3B101C
Title: Terénní práce
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Mgr. Kristýna Hlavatá, Ph.D.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
RNDr. Zdeněk Soldán, CSc.
Annotation -
The two-day fieldtrip focuses on the application of theoretical knowledge of biology and geology in the field. Participants develop their skills to observe and identify fauna and flora, landscape features and natural phenomena and evaluate them in the wider context of a specific locality. They also learn the basics of field techniques for obtaining biological and geological samples and monitoring the biodiversity of a site. In the academic year 2024/2025, the fieldtrip takes place at Horská Kvilda (NP Šumava) on 20-21 June 2025.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

·       se seznámí s přírodními poměry oreofytika na příkladu NP Šumava

·       se seznámí s typickou faunou a flórou jižních Sudet na příkladu NP Šumava

·       si osvojí základní pravidla bezpečného pohybu v terénu a základní metody sběru a odchytu přírodnin

·       sepisují získané informace a znalosti do tzv. terénního deníku. Jednotlivé zápisy přehledně sumarizují abiotické a biotické poměry všech dílčích navštívených lokalit a jejich význačné taxony fauny a flóry.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Descriptors - Czech

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (tři kredity) a je stanovena na přibližně 75 hodin.

 

Přímá výuka odpovídá 10 hodinám (dva dny v terénu, 5 a 5 hodin přímé výuky). Pro získání zápočtu je nezbytné prezenčně absolvovat přímou výuku v celé její rozvržené délce. Informace získané a fotografie pořízené v průběhu přímé výuky jsou základem odevzdávaného písemného záznamu – tzv. terénního deníku (viz následující oddíl Nepřímá výuka).

 

Finanční náklady na přímou výuku:

·       doporučené ubytování (zarezervováno pro všechny frekventanty kurzu, zájemci mohou bydlet jinde v oblasti či dojíždět dle vlastní volby): ubytovací zařízení Horská Kvilda ev.č. 23 (49.0523558N, 13.5661183E); k dispozici plně vybavená kuchyň; ubytování po celou délku exkurze přibližně 800 Kč

·       doprava na místo exkurze přibližně 900 Kč (na místě je možné zdarma parkovat osobní automobily; před exkurzí zpřístupníme tabulku sdílené spolujízdy)

·       stravování: individuální

 

Nepřímá výuka (přibližně 65 hodin) je věnována zpracování na exkurzi získaných dat, informací a fotografií do formy písemného terénního deníku, odevzdávaného po skončení terénní části Terénních prací. Deník lze odevzdávat dvěma způsoby:

·       elektronicky ve formátu PDF do prostředí MS Teams (tým „Terénní práce Šumava 2025“)

·       v listinné formě k rukám sekretářky exkurze, D. Říhové

 

Terénní deník musí obsahovat tyto položky:

·       popisy všech dílčích navštívených lokalit, věnované biotickým i abiotickým faktorům

·       záznam o dílčí fauně a flóře všech navštívených lokalit

·       doprovodné autorské fotografie ilustrující faunu, flóru a přírodní podmínky všech navštívených lokalit

 

Po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) zapůjčujeme oproti podpisu katedrové tablety, na kterých frekventanti mohou v průběhu exkurze pořizovat své fotografie a terénní zápisy.

 

Poznámka: uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího.

 

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně a prezenčně účastní celé dvoudenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 20.–21. června 2025 v NP Šumava se základnou na Horní Kvildě (5 a 5 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin v průběhu celé exkurze

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!) v průběhu celé exkurze

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s dílčími cílovými lokalitami exkurze

·       studující individuálně sepisuje tzv. terénní deník, který obsahuje popisy všech dílčích navštívených lokalit, jejich přírodních poměrů a fauny a flóry. Tento deník je doplněn autorskými fotografiemi přírodních poměrů, fauny i flóry. Po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) je možno deník vést také v listinném formátu.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává svůj terénní deník ve formátu PDF; případně po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) v listinné formě.

 

Exkurzní deník musí obsahovat tyto položky:

·       popisy všech dílčích navštívených lokalit, věnované biotickým i abiotickým faktorům

·       záznam o dílčí fauně a flóře všech navštívených lokalit

·       doprovodné autorské fotografie ilustrující faunu, flóru a přírodní podmínky všech navštívených lokalit

 

Poznámka: po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) zapůjčujeme oproti podpisu katedrové tablety, na kterých frekventanti mohou v průběhu exkurze pořizovat své fotografie a terénní zápisy.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Literature - Czech

Kolibáč J. et al. (2019): Příroda České repulibky. Průvodce faunou. Academia Praha, 466 str. https://www.academia.cz/priroda-ceske-republiky-pruvodce-faunou--kolibac-jiri--academia--2019

Skoumalová A. a Hrouda L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia Praha, 852 str. https://www.academia.cz/rostliny-nasi-prirody--hrouda-lubomir--academia--2018

Butler, K. O. Orchideje. Ikar: Praha, 2000.

Hanel, L., Andreska J. Ryby evropských vod. Aventinum: Praha, 2013.

Vinicombe, K., Harris A., Tuckerová, L. Příručka k určování ptáků. Ševčík: Praha, 2016.

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN:
80-857883-73-8.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
Smrtová, E. a kol. Za Naturou na túru – metodika terénní výuky. Praha: Apus, 2012.
Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
Burešová, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky o.p.s.
Hanuš, R. – Chytilová, L. Moderní formy výuky (zážitkové pedagogické učení). Praha: Grada, 2009.
Dobroruková, J. Přírodopis – 100 námětů pro tvořivou výuku. Praha: Scientia, 2008.
Stoklasa, J. Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. Praha: SPN, 2006.
Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andreska, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná,
M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
Pražáková, M., & Pavlasová, L. (2017). Non-Formal Children and Youth Education Focused on Geoscience Content
in the Czech Republic. Pedagogická orientace, 27(4), 599-619.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen zápočtem (Z).

 

Pro jeho získání:

·       se studující aktivně a prezenčně účastní celé dvoudenní terénní exkurze, která se koná ve dnech 20.–21. června 2025 v NP Šumava se základnou na Horní Kvildě (5 a 5 hodin přímé terénní práce)

·       studující aktivně pomáhá s lovem a sběrem přírodnin v průběhu celé exkurze

·       studující aktivně a s porozuměním sleduje demonstraci ulovených a nasbíraných přírodnin (vlastní iniciativa a vstupy do demonstrace vítány!) v průběhu celé exkurze

·       se studující aktivně a s porozuměním seznamuje s dílčími cílovými lokalitami exkurze

·       studující individuálně sepisuje tzv. terénní deník, který obsahuje popisy všech dílčích navštívených lokalit, jejich přírodních poměrů a fauny a flóry. Tento deník je doplněn autorskými fotografiemi přírodních poměrů, fauny i flóry. Po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) je možno deník vést také v listinném formátu.

·       studující individuálně v MS Teams odevzdává svůj terénní deník ve formátu PDF; případně po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) v listinné formě.

 

Exkurzní deník musí obsahovat tyto položky:

·       popisy všech dílčích navštívených lokalit, věnované biotickým i abiotickým faktorům

·       záznam o dílčí fauně a flóře všech navštívených lokalit

·       doprovodné autorské fotografie ilustrující faunu, flóru a přírodní podmínky všech navštívených lokalit

 

Poznámka: po předchozí dohodě se sekretářkou exkurze (D. Říhová) zapůjčujeme oproti podpisu katedrové tablety, na kterých frekventanti mohou v průběhu exkurze pořizovat své fotografie a terénní zápisy.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Syllabus - Czech

·       seznámení se s přírodními poměry oreofytika na příkladu NP Šumava

·       praktická demonstrace přírodnin (především botanika a zoologie) a praktická aplikace předchozích teoretických přírodovědných znalostí přímo v terénu

·       osvojení si základních metod terénní biologie a bezpečného pohybu v terénu

·       vypracování individuálního uceleného písemného záznamu, tzv. terénního deníku, sumarizujícího charakteristiky, flóru a faunu všech dílčích navštívených lokalit

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Learning resources - Czech

MS Teams: „Terénní práce Šumava 2025“

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

·       ovládají základní metodiky odchytu bezobratlých živočichů

·       určují základní taxony bezobratlých živočichů typické pro středoevropské horské oblasti, a umí je charakterizovat

·       ovládají metody vyhledávání a pozorování obratlovců

·       určují základní druhy obratlovců typické pro středoevropské horské oblasti, a umí je charakterizovat

·       určují základní rostlinné taxony typické pro středoevropské horské oblasti, a umí je charakterizovat

·       ovládají a aplikují základní metodiky sběru přírodnin

·       rozpoznávají důležité faktické informace týkající se navštívených lokalit a ovládají vhodný způsob jejich písemného záznamu

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (25.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html