SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pedobiology - OKNB3B039B
Title: Půdní biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Annotation -
Soil biology introduces its audience to soil as an unjustly neglected, unexpectedly diverse and finely structured biotope, representing an easily accessible "(proto)zoo of the poor biologist". Soil will be introduced to students as the habitat of a remarkable community of organisms that are connected by a complex web of interrelationships and through their actions also create soil. Students will learn about basic soil types, inorganic and organic soil components, soil forming agents and soil forming processes, major groups of soil organisms, their interactions and adaptations to the soil environment, and basic methods of pedobiological research. The theoretical presentation will be complemented by a practical demonstration of the assembly of the most commonly used extraction devices (Tullgren-Berlese extractor and other thermoelectric extractors, Baermann funnel; sieving device). The course is taught in blocks. The course begins with an introduction to the course requirements and then introduces selected methods of extracting soil organisms (including a demonstration of extractors). Direct instruction is supplemented by home self-study: listening to an audio-recorded lecture on soil and soil organisms; and practical implementation of the chosen methodology or processing of the extracted sample of organisms (a list of topics will be provided at the introductory session). The course concludes with participation in a soil biology conference where all course participants will present a paper on the method tried and the process and results of its use.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

·       se seznámí se základními informacemi o půdě a jejích obyvatelích (edafonu)

·       si zvolí a osobně vyzkouší jednu konkrétní půdně-biologickou metodiku/techniku z poskytnuté nabídky (metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy: ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, card-board sheet method atd.)

·       ústně prezentují výsledky své zkušenosti se zvolenou metodikou na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Descriptors - Czech

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (dva kredity) a je stanovena na 55 hodin.

 

Přímá výuka odpovídá 5 hodinám a je věnována základnímu seznámení s půdou a jejími obyvateli, edafonem, a se seznámením studujících s paletou metodik, z nichž jednu zvolí a následně sami vyzkouší při domácí práci (viz Nepřímá výuka).

Nepřímá výuka (přibližně 50 hodin) je vázaná na časovou dotaci spojenou s volbou metodiky z nabídky, a následnou přípravou pomůcek a přírodnin na provedení této metodiky, jejím vyhodnocením a s prezentací výsledků na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci.

 

Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (KZ).

 

Pro jeho získání:

·       si studující aktivně volí konkrétní půdně-biologickou metodiku z nabídky poskytnuté vyučující (modifikace dle přání studujícího po předchozí dohodě možné)

·       studující aktivně zvolenou metodiku samostatně prakticky vyzkouší a ověří tak její funkčnost 

·       studující ústně přednese ostatním frekventantům kurzu výsledky vyzkoušené metodiky, zhodnotí její klady a zápory a případnou využitelnost ve výuce na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci

·       studující aktivně naslouchá konferenčním příspěvkům všech ostatních frekventantů kurzu a vznáší dotazy na jejich práci

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Literature - Czech

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (KZ).

 

Pro jeho získání:

·       si studující aktivně volí konkrétní půdně-biologickou metodiku z nabídky poskytnuté vyučující (modifikace dle přání studujícího po předchozí dohodě možné)

·       studující aktivně zvolenou metodiku samostatně prakticky vyzkouší a ověří tak její funkčnost 

·       studující ústně přednese ostatním frekventantům kurzu výsledky vyzkoušené metodiky, zhodnotí její klady a zápory a případnou využitelnost ve výuce na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci

·       studující aktivně naslouchá konferenčním příspěvkům všech ostatních frekventantů kurzu a vznáší dotazy na jejich práci

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Syllabus - Czech

·       seznámení se s abiotickými charakteristikami půdy a půdního profilu

·       seznámení se s edafonem a jeho činností v půdě

·       osvojení si zvolené půdně-biologické metody/metodiky (metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy: ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, card-board sheet method atd.)

·       ústně prezentují výsledky své zkušenosti se zvolenou metodikou na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Learning resources - Czech

Posluchačům kurzu je k dispozici výuková prezentace používané při úvodní přednášce + prezentace a příslušné audionahrávky k další části předmětu. Vše je uložené na google-disku zde: https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO?usp=drive_link

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

·       ovládají základní charakteristiky půdy a půdního profilu

·       určují základní taxony bezobratlých živočichů-zástupců edafonu

·       ovládají zvolenou metodu/metodiku výzkumu/průzkumu či kultivace půdní bioty

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html