|
|
|
||
Soil biology introduces its audience to soil as an unjustly neglected, unexpectedly diverse and finely structured biotope, representing an easily accessible "(proto)zoo of the poor biologist". Soil will be introduced to students as the habitat of a remarkable community of organisms that are connected by a complex web of interrelationships and through their actions also create soil. Students will learn about basic soil types, inorganic and organic soil components, soil forming agents and soil forming processes, major groups of soil organisms, their interactions and adaptations to the soil environment, and basic methods of pedobiological research. The theoretical presentation will be complemented by a practical demonstration of the assembly of the most commonly used extraction devices (Tullgren-Berlese extractor and other thermoelectric extractors, Baermann funnel; sieving device).
The course is taught in blocks. The course begins with an introduction to the course requirements and then introduces selected methods of extracting soil organisms (including a demonstration of extractors). Direct instruction is supplemented by home self-study: listening to an audio-recorded lecture on soil and soil organisms; and practical implementation of the chosen methodology or processing of the extracted sample of organisms (a list of topics will be provided at the introductory session). The course concludes with participation in a soil biology conference where all course participants will present a paper on the method tried and the process and results of its use.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Studující: · se seznámí se základními informacemi o půdě a jejích obyvatelích (edafonu) · si zvolí a osobně vyzkouší jednu konkrétní půdně-biologickou metodiku/techniku z poskytnuté nabídky (metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy: ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, card-board sheet method atd.) · ústně prezentují výsledky své zkušenosti se zvolenou metodikou na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (dva kredity) a je stanovena na 55 hodin.
Přímá výuka odpovídá 5 hodinám a je věnována základnímu seznámení s půdou a jejími obyvateli, edafonem, a se seznámením studujících s paletou metodik, z nichž jednu zvolí a následně sami vyzkouší při domácí práci (viz Nepřímá výuka). Nepřímá výuka (přibližně 50 hodin) je vázaná na časovou dotaci spojenou s volbou metodiky z nabídky, a následnou přípravou pomůcek a přírodnin na provedení této metodiky, jejím vyhodnocením a s prezentací výsledků na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci.
Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studujícího. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (KZ).
Pro jeho získání: · si studující aktivně volí konkrétní půdně-biologickou metodiku z nabídky poskytnuté vyučující (modifikace dle přání studujícího po předchozí dohodě možné) · studující aktivně zvolenou metodiku samostatně prakticky vyzkouší a ověří tak její funkčnost · studující ústně přednese ostatním frekventantům kurzu výsledky vyzkoušené metodiky, zhodnotí její klady a zápory a případnou využitelnost ve výuce na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci · studující aktivně naslouchá konferenčním příspěvkům všech ostatních frekventantů kurzu a vznáší dotazy na jejich práci Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín. Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha. Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002. Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha. Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford. Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str. Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (KZ).
Pro jeho získání: · si studující aktivně volí konkrétní půdně-biologickou metodiku z nabídky poskytnuté vyučující (modifikace dle přání studujícího po předchozí dohodě možné) · studující aktivně zvolenou metodiku samostatně prakticky vyzkouší a ověří tak její funkčnost · studující ústně přednese ostatním frekventantům kurzu výsledky vyzkoušené metodiky, zhodnotí její klady a zápory a případnou využitelnost ve výuce na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci · studující aktivně naslouchá konferenčním příspěvkům všech ostatních frekventantů kurzu a vznáší dotazy na jejich práci Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
· seznámení se s abiotickými charakteristikami půdy a půdního profilu · seznámení se s edafonem a jeho činností v půdě · osvojení si zvolené půdně-biologické metody/metodiky (metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy: ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, card-board sheet method atd.) · ústně prezentují výsledky své zkušenosti se zvolenou metodikou na závěrečném kolokviu -- půdně-biologické konferenci Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Posluchačům kurzu je k dispozici výuková prezentace používané při úvodní přednášce + prezentace a příslušné audionahrávky k další části předmětu. Vše je uložené na google-disku zde: https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO?usp=drive_link Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Studující: · ovládají základní charakteristiky půdy a půdního profilu · určují základní taxony bezobratlých živočichů-zástupců edafonu · ovládají zvolenou metodu/metodiku výzkumu/průzkumu či kultivace půdní bioty Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
|