|
|
|
||
The aim of this subject is to prepare students - future teachers of Natural history and Biology - for the preparation and management of practical forms of teaching of these subjects. During the course, students will learn the methodology of collection, conservation and cultivation of natural resources and try out the making of a range of preparation of teaching aids using them. They will improve their work in laboratory as well in the field and learn to set up and maintain biological school collections. They will also become familiar with the principles of safe operating in a school laboratory, preparing and conducting practical exercises and field trips. During the course, students will create their own collection of permanent microscopic slides and other facilitations, which they can use during their career as a teacher. Protocols from laboratory exercises will later serve as a kind of "personal cookbook" for the implementation of practical tasks.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující:
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Kurz je rozvrhován do dvou výukových bloků v průběhu jediného dne (30. listopadu 2024), pro úspěšné splnění předmětu je potřeba účastnit se prezenčně obou bloků. V případě přerušení prezenční výuky dostanou frekventanti kurzu seznam "domácích úkolů" k distančnímu splnění. Dead-line odevzdání kuchařky (31. ledna 2025; s možností prodloužení po individuální předchozí domluvě s vedoucí kurzu do 14. února 2025) platí i v případě distanční výuky. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
- aktivní prezenční účast na obou čtyřhodinových blocích dle aktuálního rozvrhu (v akademickém roce 2024/2025 v jednom dni: 30. listopadu 2024) - aktivní participace na plnění zadaných úkolů v pracovních dvojicích (skupinách) - přinášení pomůcek, přírodnin a dalšího materiálu dle zadání vyučující. Seznam pomůcek a přírodnin bude zaslán e-mailem před vlastní blokovou výukou. - odevzdání „kuchařky“: soupisky všech úloh, které byly prováděny na cvičeních, s detailně popsaným pracovním postupem a ilustrativními fotografiemi (jedná se o soupisku pouze těch úloh, které si student skutečně v daném semestru vyzkoušel přímo při výuce)
Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2025 (po předchozí individuální dohodě s vyučující lze posunout na 14. února 2025). Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Základní: ALTMANN Antonín (1975). Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Knižnice metodické literatury pro učitele. KREMER Bruno P. (2013). Mikroskop zcela jednoduše: preparace, barvení i digitální mikrofotografie krok za krokem. 1. vyd. Praha: Aventinum. Fotografické atlasy. ISBN 978-80-7151-372-8. LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologická školní technika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-449-5. MOUREK Jan a LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologické sbírky - metody sběru, preparace a uchovávání: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-450-1.
Rozšiřující: BUCHAR Jan (1993). Práce ze zoologie: určeno posluch. přírodovědecké fakulty. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7066-711-8. HABROVÁ Věra (1990). Mikroskopická technika. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 978-80-7066-149-9. HANEL Lubomír (2001): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. I. Obecná část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. HANEL Lubomír (2004): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. II. Speciální část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. KŘÍSA B., PRÁŠIL K. a kol. (1994): Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
- aktivní prezenční účast na obou blocích výuky dle aktuálního rozvrhu (v akademickém roce 2024/2025: sobota 30.11.2024 8.55-12.40 a 13.30-17.15) - aktivní participace na plnění zadaných úkolů v pracovních dvojicích (pracovních skupinách) - přinášení pomůcek, přírodnin a dalšího materiálu dle zadání vyučující. Seznam pomůcek a přírodnin bude zaslán e-mailem před blokovou výukou. - odevzdání „kuchařky“: soupisky všech úloh, které byly prováděny na cvičeních, s detailně popsaným pracovním postupem a ilustrativními fotografiemi. Jedná se o soupisku pouze těch úloh, které si student skutečně v daném semestru vyzkoušel přímo při výuce. Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2024 (po předchozí individuální dohodě s vyučující lze posunout do 14. února 2025). Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět je vyučován ve dvou blocích rozvržených v průběhu jednoho dne (13. listopadu 2024; 8.55-12.40 a 13.30-17.15). Před oběma bloky studenti dostanou seznam nezbytných přírodnin k přinesení; seznam bude zaslán e-mailem před blokovou výukou. Výstupem předmětu je "kuchařka" -- soupiska návodů, jak na vyzkoušené praktické činnosti. Dead-line pro odevzdání kuchařky je 31. ledna 2025 (po individuální předchozí dohodě s vyučující lze posunout do 14. února 2025). Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7821) a na google-disku (https://drive.google.com/drive/folders/1QaY_I8WYy9Mtrk2VAtGKfzyaZ7W7Gocw?usp=sharing). Vstupní údaje budou sděleny v úvodní části prvního bloku výuky.
Osm hodin přímé výuky je věnováno zpracovávání vlastního a erárního materiálu a přípravě preparátů (viz Anotace). Obsahem nepřímé výuky je samostudium studijních opor (viz doporučená Literatura), sepisování "Kuchařky návodů" (seminární práce detailně popisující metodiku přípravy preparátu, kterou si účastníci vyzkoušeli v průběhu přímé výuky), a účast na diskusním fóru v prostředí Moodle. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující:
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|