SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 2) - OKNB3B023A
Title: Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 8
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 48 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Pre-requisite : OKNB3B013A
Is pre-requisite for: OKNB3B033A
Annotation -
In the course, the student completes a complex practice in a lower secondary school (ISCED 2) focused on biology education. The student independently prepares the teaching of complex units of instruction, which he/she consults with the accompanying teacher and then implements independently. He/she reflects on the implemented biology teaching and the feedback obtained and draws conclusions for further development of his/her professional competences as a teacher of biology.
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (27.01.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • plánuje a vede výuku přírodopisu na základní škole
  • eflektuje vlastní výuku přírodopisu na základní škole a vyvozuje závěry pro další rozvoj svých profesních kompetencí
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (27.01.2025)
Descriptors - Czech

Přímá výuka se skládá z:

  • seminářů s fakultním vyučujícím v časech dle rozvrhu
  • náslechů a vlastní výuky na základní škole
  • reflexí s provázejícím učitelem a fakultním vyučujícím

Nepřímá výuka se skládá ze:

  • samostatné přípravy výuky a její reflexe
  • zpracování zadaných úkolů
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (27.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou pro absolvování předmětu je splnění podmínek:

  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • 24 VH náslechů a participativní výuky přírodopisu na základní škole a jejich reflexe se zadanými nástroji (4–8 VH náslechů, 16–20 VH participativní výuky se samostatně připravenými mikrovýstupy)
  • samostatná příprava, realizace a reflexe se zadanými nástroji komplexní výuky 24 VH přírodopisu na základní škole
  • odevzdání Přehledu o plnění praxe potvrzeného provázejícím učitelem
  • průběžné plnění úkolů dle zadaných termínů
  • aktivní účast na všech seminářích
  • umožnění hospitace na 1 VH formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů
  • odevzdání portfolia splňujícího specifikované požadavky

Obsah portfolia

Do portfolia zařaďte výběr záznamů z náslechů, příprav a reflexí výuky přírodopisu podstatné pro Váš rozvoj profesních kompetencí učitele přírodopisu a další zadané úkoly dle níže uvedeného seznamu. Všechny části zpracujte s využitím nástrojů zadaných vyučujícím předmětu.

  • 4 vybrané záznamy z absolvovaných náslechů výuky přírodopisu
  • 6 vybraných záznamů z absolvované participativní výuky přírodopisu se samostatně realizovanými mikrovýstupy
  • 6 vybraných přípravv komplexní výuky a reflexe jejich realizace
  • analýza vlastní výuky 1 VH přírodopisu na základní škole s využitím pořízeného videozáznamu a návrh podložených alterací přiložené přípravy této VH
  • 2 vybrané výstupy z reflektivních seminářů s odůvodněním jejich výběru
  • Sebehodnocení rozvoje vlastních profesních kompetencí učitele přírodopisu
  • Hodnocení vašeho rozvoje profesních kompetencí od provázejícího učitele
  • Reflexe celé praxe absolvované ve výuce přírodopisu na základní škole
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (27.01.2025)
Literature - Czech

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.

Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.

Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál

Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.

Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál

Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (27.01.2025)
Syllabus - Czech
  • profesní sebepojetí v roli učitele přírodopisu na základní škole
  • plánování výuky přírodopisu na základní škole
  • analýza a alterace výuky přírodopisu na základní škole
  • participativní výuka přírodopisu na základní škole
  • profesní spolupráce při plánování, vedení a reflexi výuky přírodopisu na základní škole
  • samostatná realizace výuky přírodopisu na základní škole
  • reflexe nastavení cílů vzdělávání, zohledňování vzdělávacích potřeb žáků a zprostředkování vzdělávacího obsahu ve vlastní výuce přírodopisu na základní škole
  • reflexe práce s prostředím pro učení, zpětnou vazbou a hodnocením ve vlastní výuce přírodopisu na základní škole
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (27.01.2025)
Learning resources - Czech

Odkaz na web praxí: Domů

Odkaz na MS Teams: 

Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (01.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • zhodnotí svou roli učitele přírodopisu a formuluje svá očekávání i obavy v oblasti rozvoje profesních kompetencí ve výuce přírodopisu na základní škole
  • analyzuje výuku přírodopisu na základní škole a na základě analýzy navrhuje podložené alterace
  • spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky na plánování, realizaci i reflexi výuky přírodopisu na základní škole
  • vybírá a modifikuje výukové aktivity pro výuku přírodopisu na základní škole s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální potřeby konkrétních žáků
  • realizuje výukové aktivity ve výuce přírodopisu a biologie, hodnotí silné a slabé stránky jejich návrhu i realizace a vyvozuje z hodnocení doporučení pro svou další praxi
  • plánuje komplexní výukové jednotky přírodopisu v souladu s ŠVP, vzdělávacími potřebami žáků a specifiky edukační reality konkrétní základní školy
  • samostatně realizuje výuku přírodopisu na základní škole
  • reflektuje vlastní výuku přírodopisu na základní škole z pohledu vzdělávacího obsahu a jeho zprostředkování, cílů vzdělávání a potřeb žáků, prostředí pro učení, poskytování zpětné vazby a hodnocení
  • sdílí své zkušenosti z výuky přírodopisu na základní škole a identifikuje významné aspekty podstatné pro kvalitu výuky přírodopisu
  • hledá souvislosti ve zkušenostech dalších studentů učitelství a svých z výuky přírodopisu na základní škole, posuzuje společné a rozdílné rysy pedagogických situací a vyhodnocuje aspekty ovlivňující výuku přírodopisu a její dopad
  • ve spolupráci s dalšími studenty učitelství analyzuje problémové situace ve výuce přírodopisu na základní škole, poskytuje kolegům zpětnou vazbu a navrhuje možná řešení
  • hodnotí své profesní kompetence jakožto učitele přírodopisu a sleduje jejich rozvoj ve zkušenosti získané v pedagogické praxi
  • přijímá zpětnou vazbu ke své výuce přírodopisu na základní škole, aktivně s ní pracuje, navrhuje alterace výuky a plánuje svůj další rozvoj
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (27.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html