|
|
|
||
Learning outcomes of the course unit The course introduces students to botany at elementary and secondary schools (curriculum of botany in FEP BE and FEP G and its possibilities to integrate into SEP in educational field of natural history / biology and in cross-curricular topics), with textbooks and other teaching materials and information sources for botany teaching aids in teaching botany, with didactic forms and methods in teaching botany, with the specifics of teaching individual thematic units at primary and grammar schools. The lecture series concludes with the topic of study control, creation of didactic tests and worksheets for teaching botany, preparation of teaching presentations.
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Studující:
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Botanika a výuka botaniky – KS: 10 hodin přímé výuky, z toho: - 5 hodin přednáška s důrazem na praktický přesah didaktických metod a forem ve výuce botaniky na základních školách a gymnáziích, - 5 hodin cvičení – prezentace příprav na výuku botaniky Obsah nepřímé výuky: samostudium studijních opor, příprava didaktických materiálů (výukové hodiny, pracovní listy, didaktické hry, laboratorní práce atd.) pro výuku botaniky na základních školách a gymnáziích Případná distanční výuka bude probíhat v MS Teams: PEDF - KS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu: Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva Zadání seminární práce - součást uzavření předmětu: Úkol 1: Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) včetně pracovního listu, případně výukové prezentace. Prezentace navržené vyučovací hodiny a laboratorního cvičení v rámci posledního cvičení. Úkol 2: Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) k danému tématu vyučovací hodiny. Úkoly odevzdávají studující do zadání v MS Teams. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie. 1. Vyd., Olomouc : PřF UP, 1990. 146 s. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7367-047-X. SKÝBOVÁ J.: Pracovní listy: Teorie a využití ve výuce přírodopisu. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2019. ISBN 978-80-7603-096-1 SKÝBOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky botaniky, e-skriptum, Praha: PedF UK 2024. ISBN 978-80-7603-445-7. SKALKOVÁ Jarmila [ed.]. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 1999. 292 s. ISBN 978- 80-247-1821-7. ŠVECOVÁ, Milada, ČÍŽKOVÁ Věra, RŮŽKOVÁ Ivana, STOKLASA Jan. Cvičení z didaktiky biologie I. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, 2000. 89 s. RVP ZV, RVP G. Učebnice přírodopisu pro ZŠ a biologie (botaniky) pro gymnázia. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva Zkouška (ústní nebo písemná) v rozsahu odpřednášeného učiva Zadání seminární práce - součást uzavření předmětu: Úkol 1: Návrh vyučovací hodiny botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) včetně pracovního listu, případně výukové prezentace. Prezentace navržené vyučovací hodiny a laboratorního cvičení v rámci posledního cvičení. Úkol 2: Návrh laboratorního cvičení (nebo praktického cvičení) z botaniky (pro ZŠ nebo 1. ročník čtyřletých gymnázií) k danému tématu vyučovací hodiny. Úkoly odevzdávají studující do zadání v MS Teams. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
1. Výuka botaniky na ZŠ A SŠ: učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech, didaktické zásady ve výuce botaniky 2. Učebnice pro ZŠ a gymnázia a další výukové materiály a informační zdroje pro výuku botaniky, pomůcky a práce s pomůckami ve výuce botaniky 3. Příprava učitele na výuku botaniky - didaktické formy výuky (vyučovací hodina, laboratorní práce, exkurze, vycházky a terénní práce, projektová výuka) 4. Příprava učitele na výuku botaniky - metody výuky 5. Výuka tematických celků: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány 6. Výuka tematických celků: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin 7. Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny 8. Výuka tematických celků: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny 9. Výuka tematických celků: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí 10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů a pracovních listů pro výuku botaniky, příprava výukových prezentací. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
Odkaz na studijní opory v MS Teams: PEDF - KS - Botanika a výuka botaniky | Obecné | Microsoft Teams Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
Studující: · Charakterizuje výuku botaniky na ZŠ A SŠ, popíše učivo botaniky v RVP ZV a RVP G a jeho možnosti začlenění do ŠVP ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech · Aplikuje didaktické zásady ve výuce botaniky. · Seznámí se s učebnicemi botaniky pro ZŠ a gymnázia a dalšími výukovými materiály a informačními zdroji pro výuku botaniky, s pomůckami a možnostmi práce s nimi ve výuce botaniky. · Pochopí důležitost přípravy učitele na výuku botaniky, seznámí se se základními specifiky didaktických forem a metod výuky při výuce botaniky na ZŠ a SŠ. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: rostlinná buňka, rostlinná pletiva, rostlinné orgány. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: vodní režim rostlin, látkový e energetický metabolismus, růst a vývoj rostlin, rozmnožování rostlin. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém e evoluce rostlin – klasifikace rostlin, názvosloví, nižší rostliny. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém e evoluce rostlin – vyšší rostliny. · Popíše a charakterizuje po stránce odborné i didaktické výuku tematických celků na ZŠ a SŠ: Systém a evoluce hub, Rostliny a prostředí · Vytvoří přípravu na výuku vyučovací jednotky k vybranému tématu botaniky, připraví pracovní list, laboratorní nebo praktické cvičení k danému tématu, případně výukovou prezentaci. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (22.01.2025)
|