SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
School Project - OKNB3B015A
Title: Školní projekt
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Annotation -
The course is focused on the use of project-based teaching in science education. Attention is paid to the theoretical foundations of project-based education, the issue of selecting the appropriate topic, the requirements of the included research activities, the student activation and their involvement in the project, project outputs and difficulties in implementation of PBE. The theoretical part also includes topics of the project evaluation and research findings. In the practical part of the course students design plan of own project and present it.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • rozumí východiskům a principům projektového vyučování,
  • posuzuje aplikaci principů projektového vyučování v konkrétních výukových situacích a vzhledem k cílům vzdělávání,
  • navrhuje výuku přírodopisu a biologie s využitím projektového vyučování a identifikuje klíčové prvky pro jeho úspěšnou realizaci.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Descriptors - Czech

15 hodin přímé výuky v prezenční podobě, z toho polovina seminář představující teoretický obsah kurzu a polovina cvičení v rámci kterého studenti prezentují zpracované projekty včetně mikrodidaktických výstupů a reflektují další návrhy. Obsahem nepřímé výuky je příprava na výuku, příprava vlastního projektu a samostudium studijních opor v Moodle a doporučené literatury.

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínky pro splnění zápočtu:

1) aktivní účast na výuce

2) zpracování a obhájení vlastního návrhu projektu dle zadání

Podmínky pro splnění zkoušky:

Zkouška proběhne ve formě písemného testu. Podmínkou pro splnění zkoušky je získání alespoň 50 % bodů.

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Literature - Czech
  • Maňák, J., & Švec, Š. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Kubicová, S. (2008). Projektová výuka v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Coufalová, J. (2010). Projektové vyučování. Praha: Fortuna.
  • Dvořáková, M. (2009). Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum.
  • Kubínová, M. (2002). Projekty (ve vyučování matematice) - cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
  • Pavlasová, L., & Tarabová, E. (2010). Praktické úlohy a projekty z mikrobiologie. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Pouchová, M., & Pavlasová, L. (2010). K problematice hodnocení v projektové výuce. Komenský, 135(1), 26-29.
  • Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech (s. 14-19): UK PedF. 978-80-7290-291-0.
  • Vojíř, K. (2020). Postupné rozvíjení témat jako východisko projektového vyučování: případová studie. In M. Rusek, M. Tóthová, & K. Vojíř (Eds.), Project-based education and other activating strategies in science education XVII. (pp. 61-69). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Čížek, T., & Vojíř, K. (2024). Strengths and weaknesses of using the EduScrum method in science education. In D. Koperová & M. Rusek (Eds.), Project-based Education and other activating Strategies in Science Education XXI. (pp. 43-53). Charles University, Faculty of Education
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Syllabus - Czech
  • Principy projektového vyučování a jeho uplatnění v přírodovědném vzdělávání
  • Postup realizace projektu (volba tématu, motivace žáků, náležitosti správně navrženého projektu, volba výstupů, problémy realizace projektů)
  • Badatelské aktivity využitelné jako základ přírodovědně orientovaných projektů
  • Hodnocení projektu a jeho dopadu na vzdělávání, výzkumné poznatky, evaluační nástroje
  • Zdroje námětů na projekty
  • Analýza publikovaných projektů ve vztahu k teoretickým východiskům, kurikulárním dokumentům a praktickým aspektům realizace
  • Příprava projektu
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Learning resources - Czech

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7800

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • vysvětlí principy projektového vyučování a role učitele a žáků v této metodě,
  • porovná možnosti využití projektového vyučování s dalšími metodami vzhledem k cílům přírodovědného vzdělávání,
  • uvede příklady možností využití badatelských aktivit v přírodovědně orientovaných projektech,
  • zhodnotí návrh výuky z pohledu zásad projektového vyučování a možností realizace ve školních podmínkách,
  • shrne příklady možných zdrojů inspirace pro přípravu projektového vyučování v přírodovědných předmětech,
  • navrhne možnosti poskytování hodnocení žákům v rámci projektového vyučování,
  • vytvoří návrh projektového vyučování zaměřeného na téma z přírodopisu nebo biologie.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html