The course is focused on the use of project-based teaching in science education. Attention is paid to the theoretical foundations of project-based education, the issue of selecting the appropriate topic, the requirements of the included research activities, the student activation and their involvement in the project, project outputs and difficulties in implementation of PBE. The theoretical part also includes topics of the project evaluation and research findings. In the practical part of the course students design plan of own project and present it.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Předmět se zaměřuje na využití projektového vyučování v přírodovědném vzdělávání. Pozornost je věnována teoretickým základům projektového vyučování i problematice výběru vhodného tématu, náležitostí zařazených badatelských aktivit, aktivace žáků a jejich zapojení do projektu, výstupů projektu i obtíží při realizaci. Součástí teoretické části je i pohled na hodnocení projektů a jejich výsledků a výzkumná zjištění. V praktické části předmětu studenti navrhují vlastní plán projektu, který obhajují.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Aim of the course - Czech
Studující:
rozumí východiskům a principům projektového vyučování,
posuzuje aplikaci principů projektového vyučování v konkrétních výukových situacích a vzhledem k cílům vzdělávání,
navrhuje výuku přírodopisu a biologie s využitím projektového vyučování a identifikuje klíčové prvky pro jeho úspěšnou realizaci.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Descriptors - Czech
15 hodin přímé výuky v prezenční podobě, z toho polovina seminář představující teoretický obsah kurzu a polovina cvičení v rámci kterého studenti prezentují zpracované projekty včetně mikrodidaktických výstupů a reflektují další návrhy. Obsahem nepřímé výuky je příprava na výuku, příprava vlastního projektu a samostudium studijních opor v Moodle a doporučené literatury.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Course completion requirements - Czech
Podmínky pro splnění zápočtu:
1) aktivní účast na výuce
2) zpracování a obhájení vlastního návrhu projektu dle zadání
Podmínky pro splnění zkoušky:
Zkouška proběhne ve formě písemného testu. Podmínkou pro splnění zkoušky je získání alespoň 50 % bodů.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Kubicová, S. (2008). Projektová výuka v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ. Ostrava: Ostravská univerzita.
Coufalová, J. (2010). Projektové vyučování. Praha: Fortuna.
Dvořáková, M. (2009). Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum.
Kubínová, M. (2002). Projekty (ve vyučování matematice) - cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
Pavlasová, L., & Tarabová, E. (2010). Praktické úlohy a projekty z mikrobiologie. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Pouchová, M., & Pavlasová, L. (2010). K problematice hodnocení v projektové výuce. Komenský, 135(1), 26-29.
Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech (s. 14-19): UK PedF. 978-80-7290-291-0.
Vojíř, K. (2020). Postupné rozvíjení témat jako východisko projektového vyučování: případová studie. In M. Rusek, M. Tóthová, & K. Vojíř (Eds.), Project-based education and other activating strategies in science education XVII. (pp. 61-69). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Čížek, T., & Vojíř, K. (2024). Strengths and weaknesses of using the EduScrum method in science education. In D. Koperová & M. Rusek (Eds.), Project-based Education and other activating Strategies in Science Education XXI. (pp. 43-53). Charles University, Faculty of Education
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)
Syllabus - Czech
Principy projektového vyučování a jeho uplatnění v přírodovědném vzdělávání
Postup realizace projektu (volba tématu, motivace žáků, náležitosti správně navrženého projektu, volba výstupů, problémy realizace projektů)
Badatelské aktivity využitelné jako základ přírodovědně orientovaných projektů
Hodnocení projektu a jeho dopadu na vzdělávání, výzkumné poznatky, evaluační nástroje
Zdroje námětů na projekty
Analýza publikovaných projektů ve vztahu k teoretickým východiskům, kurikulárním dokumentům a praktickým aspektům realizace
Příprava projektu
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (05.09.2025)