|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2020)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)
Jančaříková, K. Ekonaratologie : příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 54s. ISBN 978-80-7290-456-3. DOI:SVK01-000978383 JANČAŘÍKOVÁ, K. Příběh jako zdroj inspirace i povzbuzení : Úvod do environmentální naratologie. In Dlouhá, J. [ed. ]. Vědění a participace : Teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha : Karolinum, 2009. str. 178 – 185. ISBN 978-80-246-1656-8. JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Příběh o bříze, která zachránila Jakuba, In Červenková, Kateřina.Sborník příspěvků a anotací z VII. pedagogické konference Středočeského kraje : Výchova a vzdělávání pro život. 1. vyd. Vlašim : Podblanické ekocentrum, 2007. s. 7-12. Dostupný z WWW: < |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2020)
Příprava - četba textů. Zápočtový test. Esej.
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2020)
1. Teorie i praxe narativní environmentální výchovy. Cílem je rozvoj environmentální senzitivity narativní formou a osvojení si této metody práce. 2. Teorie narativní metody v pedagogice (obecně), především interdisciplinární naratologie, narativní paradigma W. Fishera, Watzlawitckův axiom, Velký Epik V. Macury, ústní vyprávění, oral history, verbální X neverbální komunikace, zahraniční představitelé narativní metody v environmentální výchově (např. Ellis, Nanson). 3. Narativní X paradigmatický přístup. Ellis Dear Katie, Volcano is a Girl! Velké příběhy (pohádky a ságy, biblické příběhy, řecké báje a pověsti, Edda, Kalevala, příběhy J.R.R.Toliena). 4. Příběhy, které změnily nahlížení na zvířata a přírodu (Adamsonová Příběh lvice Elsy, Ransome příběhy Vlaštovek a Amazonek, Krakauer Útěk do divočiny). 5. Biokomunikace. Vrba naslouchá, vrba vypráví. Mluvící zvířata (Bileámova oslice, pes Huan aj.). Brainstorming na téma možnosti humánně - animální a mezidruhové komunikace (Mowat Vlci, Tolkien Silmarillion – příběh O Berenovi a Lúthien, česká pohádka O Zlatovlásce, O Orfeovi). 6. Paměť krajiny, krajina vypráví. Práce s dobovými a současnými fotografiemi krajiny, výhody i nevýhody personifikace, landart. Letokruhy a další záznamy v přírodě. Krajina Karla Hynka Máchy. Moje tajné místo. Můj strom. Individuální vnímání příběhů (R. Bradbury Silnice, Mácha Krkonošská pouť). Tvorba vlastního příběhu. 7. Vztah člověk a příroda, vyjádření smyslu života, etika posluchače (F. Carter Škola Malého stromu, Giono Muž, který sázel stromy). 8. Fenomény napříč kulturami. Mytologemy (mluvící zvířata, draci, upíři, ptáci – poslové, okřídlení koně, pták Noh, jednorožci, stromy, které se mění v lidi a naopak, lidé, kteří rozumějí řeči zvířat, poutníci a putování, dlaci – lidé měnící se ve zvířata, ptačí lidé, proměny ve zvířata/rostliny za trest) a antropomorfy (moudrá sova, zlý vlk, chytrá liška aj.). 9. Hrdinové se speciálním vztahem ke zvířatům a přírodě (Prométheus, sv. František, Beren, Jiřík aj.). Hrdinové vychovaní zvířaty (Romulus a Rémus, Mauglí aj.). 10. Příprava ekonarativní lekce. Příběh o bříze, která zachránila Jakuba – diskuse nad článkem z Jerusalem Post – i strom může zachránit život. Aplikace příběhu : význam dutin stromě jako útočišť. O Zpívající lípě v Telecím. Doupné stromy jako klíčoví jedinci v ekosystému. Jak přesvědčit Lopachina. Člověk mezi romantickým příběhem a ziskem. (Čechov Višňový sad). Autoři a tituly vhodní pro realizaci ekonarativní metody na ZŠ a SŠ - burza. 11. Čeští průkopníci narativní metody (Štorch, Sekora aj.) a jejich texty. Kryptoekonaratologie (Němcová Babička – text o služce Voršile a včelách, Lindgrenová – Ronja dcera loupežníka, Pipi Dlouhá Punčocha aj., Čapek Apokryfy). 12. Filmy a videa v ekonaratologii. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (26.09.2019)
MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7782 14 h přímé výuky – interaktivní seminář obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) a a práce s literaturou a vypracování eseje Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia. |