|
|
|
||
Soil Biology depicts to its participant soil as wrongly neglected, unexpectedly and finely diversified biotope, which represents easily accesible "(proto)zoological" garden for poor biologists". The soil will be introduced as a milieux with typical organismal comunity, linked by web of mutual relationships. Basic methods for sampling edaphon (inhabitants of soil) will be presented.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Předmět poskytuje svým posluchačům vhled do komplexního a unikátního ekosystému půdy, se zaměřením na půdní biotu a její využití ve výuce. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|
|
||
Pokud dojde k přepnutí výuky do distanční/on-line verze, přednáška proběhne on-line formou v čase, na který je rozvrhována v SIS. Přednášení proběhne přes tým "Půdní biologie KS (2021)" na platformě MS Teams; frekventanti kurzu se do týmu přidávají sami za pomoci kódu "hbr3luk". Výukové materiály budou uloženy na google-disku předmětu zde: https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO
Závěrečné kolokvium (jak v "koronavirové", tak v prezenční formě) bude za všech okolností pořádáno on-line přes tým "Půdní biologie KS (2021)". Přesný termín navrhuje vyučující; studenti vybírají doodle-hlasováním z konkrétní nabídky. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
The Soil Biology course is finnished by submitting a written essay in the range of three standard pages (without list of used literal resources). The topic is chosen from the offer provided during the lecture. The essay may be focused on one of the discussed groups of soil invertebrates (especially in terms of ecological relationships, not systematic biology); risk factors, threatening soil and possibilities of its protection; revitalization of soil contaminated or otherwise damaged After consultation with lecturer, other related invertebrate topics can be selected. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín. Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha. Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002. Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha. Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford. Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str. Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.
All materials used in lectures are stored also in Moodle environment (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4981). Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
The Soil Biology course is finnished by submitting a written essay in the range of three standard pages (without list of used literal resources). The topic is chosen from the offer provided during the lecture. The essay may be focused on one of the discussed groups of soil invertebrates (especially in terms of ecological relationships, not systematic biology); risk factors, threatening soil and possibilities of its protection; revitalization of soil contaminated or otherwise damaged After consultation with lecturer, other related invertebrate topics can be selected. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Výuka probíhá blokově. V úvodu kurzu jsou posluchači seznámeni s fyzikálními a chemickými vlastnostmi půdy, půdní strukturou a texturou, půdním profilem a vznikem půdy. Další část je zaměřena na živěnu půdní (tzv. edafon) z pohledu systematického i ekologického. U představení každé skupiny půdních organismů jsou zmíněny metody, eklektory a extraktory, využitelné k jejich získání. V závěru přednášky jsou uvedeny rizikové faktory ohrožující půdu a způsoby, jak poškození předcházet či jej restaurovat. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (20.07.2017)
|
|
||
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín. Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha. Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002. Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha. Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford. Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str. Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.
Veškeré výukové materiály, používané při přednáškách, jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4981). Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|