you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Cílem kurzu je rozvinout dovednost studentů realizovat výuku přírodopisu na základní škole (nižší sekundární vzdělávání, ISCED 2). Rozvíjena je zejména dovednost přípravy a praktické realizace výuky přírodopisu. V první fázi se student pod vedením provázejícího učitele seznamuje s aspekty praktické realizace výuky přírodopisu na základní škole (nejméně 8 vyučovacích hodin). Následně samostatně připravuje a realizuje výuku přírodopisu (nejméně 24 vyučovacích hodin). Součástí kurzu jsou reflektivní semináře, v rámci kterých je pozornost zaměřena zejména na analýzu a návrhy alterací realizované výuky.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Course completion requirements - Czech
absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
8 VH aktivního seznámení s výukou přírodopisu na ZŠ
příprava, realizace a písemná reflexe 24 VH přírodopisu na ZŠ
odevzdání všech úkolů a splnění dalších požadavků dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivním a závěrečném reflektivním semináři a tedy ani ukončení předmětu)
aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 180 min, průběžný - 180 min, závěrečný - 180 min)
umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky
odevzdání hodnocení fakultního učitele
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literature - Czech
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.
Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.
Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál
Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Syllabus - Czech
1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy, metodika tvorby příprav na výuku)
2. praxe – každý student individuálně (minimálně 8 vyučovacích hodin aktivního seznámení s výukou, minimálně 24 samostatně učených vyučovacích hodin a další činnosti ve škole mimo vyučování)
3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem
4. hospitace vyučujícím z KBES na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor
6. zpracování reflexí a úkolů dle zadání – každý student individuálně
5. reflexe v rámci seminářů na fakultě
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)