SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 2) - OKNB1B110A
Title: Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2019
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNB1B105A
Interchangeability : OKN1302009
Is pre-requisite for: OKNB1B113A
Annotation - Czech
Cílem kurzu je rozvinout dovednost studentů realizovat výuku přírodopisu na základní škole (nižší sekundární vzdělávání, ISCED 2). Rozvíjena je zejména dovednost přípravy a praktické realizace výuky přírodopisu. V první fázi se student pod vedením provázejícího učitele seznamuje s aspekty praktické realizace výuky přírodopisu na základní škole (nejméně 8 vyučovacích hodin). Následně samostatně připravuje a realizuje výuku přírodopisu (nejméně 24 vyučovacích hodin). Součástí kurzu jsou reflektivní semináře, v rámci kterých je pozornost zaměřena zejména na analýzu a návrhy alterací realizované výuky.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Course completion requirements - Czech
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
  • 8 VH aktivního seznámení s výukou přírodopisu na ZŠ
  • příprava, realizace a písemná reflexe 24 VH přírodopisu na ZŠ
  • odevzdání všech úkolů a splnění dalších požadavků dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivním a závěrečném reflektivním semináři a tedy ani ukončení předmětu)
  • aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 180 min, průběžný - 180 min, závěrečný - 180 min)
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky
  • odevzdání hodnocení fakultního učitele
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literature - Czech
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
  • Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.
  • Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
  • Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.
  • Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ
  • Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál
  • Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
  • Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Syllabus - Czech

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy, metodika tvorby příprav na výuku)

2. praxe – každý student individuálně (minimálně 8 vyučovacích hodin aktivního seznámení s výukou, minimálně 24 samostatně učených vyučovacích hodin a další činnosti ve škole mimo vyučování)

3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem

4. hospitace vyučujícím z KBES na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor

6. zpracování reflexí a úkolů dle zadání – každý student individuálně

5. reflexe v rámci seminářů na fakultě

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html