SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Didactics of Biology I - OKNB1B102A
Title: Didaktika biologie I
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Interchangeability : OKN1302005
Is pre-requisite for: OKNB1B106A
Annotation - Czech
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad. Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (17.04.2017)
Course completion requirements - Czech

Zápočet:

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na cvičení (docházka) a odevzdání portfolia v elektronické podobě.

Hlavní témata obsahu portfolia:

učební styly – osobní profil, výukové aktivity

hodnocení učebnic přírodopisu

písemná příprava na hodinu pro ZŠ na dané téma

písemná přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky

předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v  RVP G

+ doplňující didaktické úlohy dle zadání

 

Veškeré podklady k portfoliu budou studentům zasílány emailem, popřípadě předány přímo na cvičení.

 

Zkouška

Podmínkou účasti na zkoušce je udělení zápočtu. Zkouška probíhá ústní formou.

 

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (15.09.2020)
Literature - Czech

Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.

Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.

Rámcové vzdělávací programy pro ZV a G

Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999

Doulík, P., Škoda, J. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN  978-80-247-3341-8.

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie a geologie na SŠ

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (17.04.2017)
Requirements to the exam - Czech

znalosti v rozsahu sylabu kurzu, zkouška je ústní

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (17.04.2017)
Syllabus - Czech
  1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

  2. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).

  3. Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).

  4. Didaktické zásady výuky biologie.

  5. Organizační formy výuky biologie.

  6. Metody výuky biologie.

  7. Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.

  8. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.

  9. Příprava učitele na vyučovací hodinu.

  10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.

  11. Maturita z biologie – nové pojetí závěrečné zkoušky.

  12. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie – SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.

  13. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.

 

Cvičení:

učební styly – osobní profil, výukové aktivity

hodnocení učebnic přírodopisu

příprava na VH přírodopisu na ZŠ a biologii na SŠ

předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v  RVP G

+ doplňující didaktické úlohy dle zadání

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (15.09.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html