|
|
|
||
Obsah kurzu je členěn do čtyř výukových bloků. První tři jsou tématem průběžně probíhajících přednášek, čtvrté téma je zasazeno do rámce seminářů:
1. HISTORIE PORADENSTVÍ VE SVĚTĚ A U NÁS
2 SOUČASNÝ PORADENSKÝ SYSTÉM VE ŠKOLSTVÍ
3. TEORIE A OBECNÉ ASPEKTY PORADENSTVÍ
4. POHLED NA TEORETICKÉ PŘÍSTUPY V PORADENSTVÍ Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2015)
|
|
||
Kurz Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání završuje orientování se v systému pedagogicko-psychologického poradenství v českém školství, seznamuje s historickým vývojem poradenské profese v zahraničí i Československu. V obecné rovině informuje o individuálním a skupinovém poradenství, analyzuje poradenský proces i etické aspekty poradenské práce. Teorie a strategie poradenských směrů jsou předmětem studia literárních pramenů v seminářích a stávají se též tématem materiálové práce vyžadované k zápočtu. Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2015)
|
|
||
Literatura k prvnímu a druhému bloku: BROŽEK, J., HOSKOVEC, J. Počátky poradenství pro volbu povolání v Československu. Čs. psychologie, 1991, 35, 1, s. 82 ? 86. BUBELÍNI, J. Psychológia profesionálného vývinu mládeže. Bratislava: SPN, 1981. HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005. HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004. HANÁK, P. Postavení speciálně pedagogických center v integrovaném systému českého školství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: PedF MU v Brně, katedra speciální pedagogiky, 2004, s. 126-140. HOŘÁNKOVÁ, V. Poradenství k volbě povolání na úřadech práce. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Příloha Výchovný poradce. 1998, 16, s. 83?85. KOŠČO, J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. KOLAŘÍKOVÁ, O. Volba povolání a hledisko rozvoje osobnosti. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 23, 1988,4, s. 291-303. KOL. Možnosti zařazení předmětu volba povolání do výuky. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. Příloha Výchovný poradce. 1998, 16, s. 80?83. KOL. Pedagogicko-psychologické poradenství ve školství ČR I. - II. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP a APPŠ. 1997, 12, s.35?55. KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství.. In Pedagogicko?psychologické poradenství II: Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123-142. MALÁ, I. Instrukce k vedení skupinového vyšetření. Praha: PPP NVP, 1982. MALOTÍNOVÁ, M. Několik poznámek k vývoji poradenství pro volbu povolání v Československu. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1998. 15, s. 32-35. MERTIN, V. Historie školní a poradenské psychologie ve světe. Výchovné poradenství, č. 20/1999, IPPP ČR, s. 5-20. SLAVÍKOVÁ, I., HRABAL, V. PPP dnes a zítra očima svých ředitelů a pracovníků. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1995, 5, s. 28-35. SLAVÍKOVÁ, I., HANÁK, P. Pracovníci, klienti a výkony školských poradenských zařízení. Pedagogicko-psychologické poradenství, Zpravodaj č. 44/2005, IPPP ČR, s. 54-62. VENDEL, Š. Profesijný vývin žiakov gymnázií. Psychológia a patopsychológia dieťaťa 26, 1991, 3, s. 305-318. VODĚRKOVÁ, J. Vzdělávací cesta a profesní orientace žáků. Výchovné poradenství. Zpravodaj IPPP ČR a APPŠ. 1996, 8, s.26-33. VÁGNEROVÁ, M. Poradenství pro volbu povolání. In Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001, s. 679 - 693. ZAPLETALOVÁ, J., VAŇKOVÁ, H. Kariérové poradenství ? přítomnost a budoucnost. Praha : IPPP ČR, 2006. ZAPLETALOVÁ, J. Pedagogicko-psychologické poradenství. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, v tisku.
Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 112/2006 Sb., č. 158/2006 Sb., č. 161/2006 Sb., č. 165/2006 Sb., č. 179/2006 Sb., č. 342/2006 Sb., č. 624/2006 Sb. a č. 217/2007 Sb. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 264/2006 Sb. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 476/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 563/2004 Sb., zákona č. 383/2005 Sb. a zákona č. 112/2006 Sb. Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 62/2007 Sb., Vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb. Vyhláška MŠMT č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb. Vyhláška MŠMT č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění vyhlášek č. 389/2006 Sb. a č. 226/2007 Sb. Vyhláška MŠMT č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče Vyhláška MŠMT č. 492/2005 Sb., o krajských normativech Vyhláška MŠMT č. 60/2006 Sb., o postupu při zjišťování psychické způsobilosti pedagogických pracovníků školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči a o podrobnostech o školení osob žádajících o akreditaci k oprávnění zjišťovat psychickou způsobilost (vyhláška o psychické způsobilosti pedagogických pracovníků) Vyhláška MŠMT č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001 Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. j. 10 194/2002-14, Věstník MŠMT sešit 3/2002 Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu č. j. 11 691/2004-24, Věstník MŠMT sešit 6/2004 Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008 (10 844/2005-24) Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci, sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51 Literatura ke třetímu a čtvrtému bloku BROWN D.-LENT.W. Handbook of counseling psychology. New York 2000. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002. HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002. DRAPELA,J.V.; HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995. DRAPELA, J.V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008. GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. GLADDING, S.T. Counselling a coprehensive profession. New York: 1992. HLOUŠKOVÁ, L. Co se píše v etických kodexech. In Pedagogicko-psychologické poradenství. Zpravodaj č. 48/2007, IPPP ČR, s. 19-24. KLÍMOVÁ, M.; HRABAL, V. Kapitoly z výchovného poradenství III. Praha: UK, 1987. KOŠČO, J.a kol. Teoria a prax poradenskej psychológie. Bratislava: SPN, 1980. KOŠČO, J. a kol. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1988. KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko ? psychologického poradenství. CERM, Brno 1999. KOMÁRKOVÁ, R. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997. LANGOVÁ, M.:Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí n.L.2005. LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. SLAVÍKOVÁ, I. Jak dál s poradenským systémem ? Zpravodaj Výchovné poradenství, IPPP ČR, 24-25/, 2000, str. 17-20. PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy ? průřez teoriemi. Praha: Grada Publishing, 1999. THOMSON, CH.; CRISTIANI, T. Counselling children. New York: Brooks-Cole, 1992.
ELEKTRONICKÁ LITERATURA K ETICKÝM KODEXŮM Etické normy práce školního psychologa: http://www.fhk.cuni.cz/mares/sp/asp/etikc.doc Etický kodex mezinárodní asociace školní psychologie (ISPA): http://www.ispaweb.org/ Documents/ethics_fulldoc.html Etický kodex poradenských pracovníků SPC: http://www.apspc.cz/doc/akt_63.doc Etický kodex Českomoravské psychologické společnosti: http://cmps.ecn.cz/index.php?page =8&PHPSESSID=3ddddbb97fc8d26c951Etický kodex sociálních pracovníků České republiky: http://sspcr.xf.cz/ Etický kodex Asociace manželských a rodinných poradců ČR: http://www.amrp.cz/ Etický kodex Evropské federace profesionálních psychologických asociací (EFPA): http://www.efpa.be/etics.php Etický kodex pracovníka linky důvěry a pracoviště linky důvěry: http://www.capld.cz/ show.php?sk=322e54e5c89583 Etické standardy mezinárodní asociace výchovného a profesního poradenství (IAEVG): http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2 Literatura k jednotlivým poradenským a psychoterapeutickým směrům: výběr českých překladů a originálů bude konkretizován v projektu materiálové práce. Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2015)
|
|
||
Studenti k zápočtu zpracovávají k zápočtu dvě práce: 1) seminární práce ve dvojici či trojici: Zpracování konkrétního teoretického přístupu v poradenství z naší i zahraniční literatury ( viz seznam doporučené literatury):
2) písemná práce - esej Osobní tvorba teorie poradce
Atest - ústní zkouška, okruhy ke zkoušce = sylabus kurzu Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2015)
|
|
||
1. HISTORIE VE SVĚTĚ A U NÁS
1.2.1 Profesní poradenství
2 SOUČASNÝ PORADENSKÝ SYSTÉM VE ŠKOLSTVÍ 2.1 Současný systém poradenských služeb ve školství
3. TEORIE A OBECNÉ ASPEKTY PORADENSTVÍ 3.1 Poradenství mimo resort školství, specializace v oblasti poradenské práce
4. POHLED NA TEORETICKÉ PŘÍSTUPY V PORADENSTVÍ
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2015)
|
|
||
Kurz je zařazen do prvního ročníku navazujícího magisterského studia psychologie, korektvizitou je Pedagogická psychologie II.
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2015)
|