SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special educational assessment for school-aged children - OKN2318130
Title: SPPG diagnostika a poradenství ve školním věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OKN2318110, OKN2318120
Is co-requisite for: OKN2318132, OKN2318131, OKN2318111, OKN2318133, OKN2318112
Is pre-requisite for: OKN2318172, OKN2318171, OKN2318162, OKN2318161
Annotation - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)
Systém školských poradenských zařízení v České republice, standardní činnosti PPP, SPC, SVP. Současné legislativní otázky poradenství. Vybrané metody diagnostiky motorických schopností, zrakového vnímání, sluchového vnímání, pravo-levé a prostorové orientace, laterality, školní zralosti, inteligence, specifických poruch učení a chování, vztahů ve školní třídě. Podpůrná opatření -identifikace speciálních vzdělávacích potřeb a poskytování podpůrných opatření ve vzdělávání. Přehled diagnostických metod a jejich využití ve speciálněpedagogické diagnostice, přehled reedukačních postupů, jejich krátkodobé a dlouhodobé plánování. Speciální pedagog v systému poradenských služeb na základní a střední škole.
Aim of the course - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)

Seznámení s teoretickými základy speciálněpedagogické diagnostiky žáků ve školním věku. Studenti si osvojí poznatky a dovednosti důležité pro:

- hodnocení individuálních vzdělávacích potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami školního věku

- komunikaci a spolupráci s ostatními odborníky a rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Literature - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)

•      ČÁP, David. Výchovné poradenství: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 1.12.2009. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, c2009, xxi, 250 s. Meritum (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7357-498-7.

•      JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 238 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024726977.

•      Krejčová, Lenka (ed).Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vyd. Brno: Edika, 2014, 248 s. Rádce pro rodiče a učitele (Edika). ISBN 9788026606000.

•      LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.

•      MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 s. ISBN 978-80-7478-356-2.

•      MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 198 s. ISBN 978-80-7478-026-4.

•      POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 978-80-7367-817-3.

•      SINDELAR, Brigitte Deficity dílčích funkcí,  Psychodiagnostika, 2007

•      SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 978-80-7367-566-0.

•      VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7.

•      VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.

•      Vyhláška č. 73/2005 Sb, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů s mimořádným nadáním, ve znění pozdějších předpisů

•      Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů

•      Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů

•      Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů

•      Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborným a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

Requirements to the exam - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)

1) Diagnostika žáka

2) Písemná zkouška

Syllabus - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2016)

Školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce)

Diagnostika školní zralosti

Diagnostika školních dovedností (diagnostika jazykových schopností a dovedností, diagnostika čtení a psaného projevu, diagnostika matematických schopností a dovedností)

Diagnostika sebehodnocení žáka

Styly učení

Diagnostika vztahů ve školní třídě

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html