The course provides opportunities to apply didactic skills in practice by means of creating programs focused on health promotion at basic and high schools. It brings ideas how to integrate the field of "Human and Health" into thematic plans of high schools. Future teachers compare the strategy of education towards health at basic and high schools, they reflect their experience at gymnasiums and specialized high schools. The course leads to an overall detailed project focused on health topics at high schools. The course includes the conception of programs protecting population in immergency at high schools.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2011)
Předmět poskytuje prostor pro praktické využití didaktických dovedností při tvorbě programů zaměřených na podporu zdraví na základních i středních školách. Předmět poskytuje náměty pro vhodné zařazování učiva z oblasti "Člověk a zdraví" do tematických plánů středních škol. Studenti porovnávají strategii výchovy ke zdraví na ZŠ a SŠ, reflektují souvislou oborovou praxi na gymnáziích a SOŠ. Výstupem je komplexně zpracovaný projekt zaměřený na podporu zdraví na střední škole, zvláštní pozornost je věnována koncepci programů ochrany za mimořádných událostí na středních školách.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2011)
Aim of the course -
The aim of the course is to provide opportunities to apply didactic skills in practice by means of creating programs focused on health promotion and prevention of social-pathological phenomena among children and young people at basic and high schools.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2011)
Cílem předmětu je prohlubování znalostí oborové didaktiky Výchovy ke zdraví se zaměřením na sekundární a terciární vzdělávání.Cílem předmětu je praktické využití didaktických dovedností při tvorbě školních programů zaměřených na podporu zdraví a prevenci společensky nežádoucích jevů u dětí a mládeže na středních školách.
Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (07.10.2016)
Literature - Czech
CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0
ČAPEK, R.: moderní didaktika . Praha: Grada, 2015. 608 s. ISBN 978 -80 -247-3450 -7
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: I. a II. Praha : Portál, 1994. 174 s. ,146 s. ISBN 80-85282-79-. ISBN 80-85282-80-1
HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6
LINHART, P. aj. Ochrana člověka za mimořádných událostí - pro střední školy. Praha : Fortuna, 2003. 93 s. ISBN 80-7168-869-X
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl - ediční řada učebnic. Praha : Fortuna, 1999 - 2003.
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha : Fortuna, 2006.
Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky ke zkoušce:
- aktivní účast ve výuce ( max. 2 omluvené absence možné)
- vypracovaní úkolů zadaného portfolia
Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
Syllabus -
1.Implementation of health promotion into school curriculum at gymnasiums and specialized high schools.
2.Process of defining expected outcomes, methods of creating educational projects.
3.Teacher’s preparation for individual lessons at high school, specifics of approach at basic schools and high schools.
4.Verification of the educational project in practice.
5.Individual conception of teaching, self-reflection
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.01.2011)
1)Koncepce výchovy ke zdraví v kurikulu gymnaziálního a středoškolského vzdělávání. (transformace očekávaných výstupů a učiva do školních programů vyššího sekundárního vzdělávání. Porovnání strategie podpory zdraví se základní školou. Příklady integrace učiva v tematických plánech předmětů cílených do oblasti výchovy ke zdraví)
2) Učebnice Výchovy ke zdraví. Příklady dostupných učebnic, Didaktická analýza učebnic, požadavky na učebnice VkZ.
3)Etické aspekty ve výchově ke zdraví. Etická výchova a další doplňující vzdělávací obory ve vztahu k VkZ. Význam etické výchovy v systému vzdělávání.
4) Reflexe oborové pedagogické praxe na středních školách
Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (07.10.2016)