The course builds on the content of the subject General didactics and is focused on solving two basic problems: What to teach in individual pedagogical disciplines and what specific methods and organizational forms to use. The content of the course is focused on general problems of acquiring pedagogical knowledge, means, forms and methods of dissemination of pedagogical knowledge, familiarization with pedagogical documents and role and competences of pedagogical teacher.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Kurz navazuje na obsah předmětu Obecná didaktika a je zaměřen na řešení dvou základních problémů: Čemu učit v jednotlivých pedagogických disciplínách a jakých specifických metod a organizačních forem při tom využít. Obsah kurzu je zaměřen na obecné problémy osvojování pedagogických poznatků, prostředky, formy a metody šíření pedagogických poznatků, seznámení s pedagogickými dokumenty a rolí a kompetencemi učitele pedagogiky.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Aim of the course -
Students demonstrate the ability to functionally use the acquired knowledge in the preparation of teaching projects at different levels of generality and demonstrate the ability to use adequate activating methods in the preparation of a teaching project for a selected topic of one of the educational disciplines.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Studenti prokáží dovednost funkčně využít získané vědomostí, při zpracování projektů výuky na různých úrovních obecnosti a prokáží dovednost využít adekvátních aktivizujících metod při zpracování projektu výuky pro výbrané téma jedné z pedagogických disciplin.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Course completion requirements -
Study of two publications on the issue of your choice. Students will write a review on one of the readings. Elaboration of a teaching project for a selected topic of one of the pedagogical disciplines. Specific requests are specified in MOODLE- Active participation in seminars.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Prostudování dvou publikací k dané problematice dle vlastního výběru.
Na jednu z přečtených publikací zpracují studenti recenzi.
Zpracování projektu výuky pro výbrané téma jedné z pedagogických disciplin.
Konkrétní požadavky jsou zadány v MOODLE-
Aktivní účast na seminářích.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literature -
BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dětí. Praha : Portál, 1995.
KANTORKOVÁ, H. Pedagogická tvořivost studentů učitelství. Ostrava : OU, 2000.
KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : IUVENTA, 1995.
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1992.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU, 1995.
MAREŠ, J. , SLAVÍK, J. , SVATOŠ, T. , ŠVEC,V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.
PIKE, G. , SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno : Paido, 1995.
VALIŠOVÁ, A. , SINGULE, F. ,VALENTA,J. Didaktika pedagogiky. Praha : SPN, 1990.
Články v odborných časopisech
+ další literatura podle vlastního výběru
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Syllabus -
The content of the course is focused on:
• analysis of basic pedagogical documents for teaching pedagogy at secondary schools and colleges;
• preparation of a draft school education program for a selected type of school;
• specifics of teaching individual pedagogical disciplines;
• selection of adequate teaching methods and forms;
• preparation of a teaching project using selected methods and forms;
• implementation or presentation of a teaching project.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Obsah kurzu je zaměřen na :
· analýzu základních pedagogických dokumentů pro výuku pedagogiky na SŠ a VOŠ;
· zpracování návrhu školního programu vzdělávání pro vybraný typ školy;
· specifika výuky jednotlivých pedagogických disciplín;
· výběr adekvátních metod a forem výuky;
· zpracování projektu výuky s využitím vybraných metod a forem;
· realizace nebo prezentace projektu výuky.
Last update: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)