SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2013/2014
   Login via CAS
Mathematics education II - OKN2310005
Title: Didaktika matematiky II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013 to 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OKN2310002
Interchangeability : OKN2310N05
Is pre-requisite for: OKN2310009, OKN2310N09
Is interchangeable with: OKN2310N05
Annotation -
Continuation of the introductory course on mathematics education. Basic notions from mathematics education (e.g., concept creation process, parallel between phylogeny and ontogeny of knowledge) are applied to other mathematical topics.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.06.2010)
Aim of the course -

The goal of the course is to connect necessary theoretical didactic notions (of general didactics and of mathematics education) to ideas and expectations of students and to confront them with practical situations (simulated exercises, analyses of videorecordings, etc.).

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.06.2010)
Literature -

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Journals for mathematics teachers (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Proceedings from conferences for mathematics teachers (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.06.2010)
Teaching methods -

Lectures and seminars.

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.06.2010)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k zápočtu a zkoušce jsou zveřejňovány v kurzu Moodle.

Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2012)
Syllabus -

Concept maps, standards in mathematics teaching, Bloom taxonomy

School educational programme and its realisation, pupils' competence, interdisciplinary projects

Arguments and proofs

Experimenting in mathematics

Infinity in geometry

Solids, volumes and surface areas

Combinatorics and probability at the secondary school

Complex numbers

Equations and inequalities at the secondary school

Functional thinking

Functions at the secondary school, differentiation, limits

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (04.06.2010)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html