SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2011/2012
   Login via CAS
Mathematics education I - OKN2310002
Title: Didaktika matematiky I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010 to 2011
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: http://kmdm.pedf.cuni.cz/Default.aspx?PorZobr=1&PolozkaID=61&ClanekID=78
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Žalská, Ph.D.
Is pre-requisite for: OKN2310005, OKN2310301, OKN1310003, OKN1310106, OKN2310304
Opinion survey results   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Basic notions of mathematics education: concept creation process from the point of view of the theory of generic models, mechanical knowledge, constructivistic teaching. Didactic interpretation of mathematical knowledge: Number systems, 2D geometry, 3D geometry, basics of algebra.
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
Aim of the course -

The goal of the course is to connect necessary theoretical didactic notions (of general didactics and of mathematics education) to ideas and expectations of students and to confront them with practical situations (cases from practice, analyses of videorecordings, etc.).

Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
Literature -

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Journals for mathematics teachers (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Proceedings from conferences for mathematics teachers (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2010)
Teaching methods -

Lectures and seminars.

Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2010)
Requirements to the exam - Czech

K zápočtu je nutná docházka a průběžné plnění úkolů zadávaných v kurzu Moodle.

Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2016)
Syllabus -

Concept creation process, theory of generic models

Mechanical knowledge and its diagnosis and reeducation

Constructivist approaches to the teaching of mathematics

Number systems (rational, whole and real numbers)

Percentage

Number and variable

Algebraic expressions

Plane geometry

Geometric constructions, measuring

Space geometry

Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html