|
|
|
||
Students will be introduced to the nature of difference and the needs of the child/pupil in the context of disability, health and social disadvantage and high ability. Appropriate methodological approaches arising from negative and competence-based definitions (understandings) of difference will be introduced. The characteristics of children's/pupils' expressions of difference will be described, as well as the specific practices of the teacher for whom the topic of difference becomes a topic of play in the Kindergarten. Part of the session will be devoted to the presentation of methods using individualization and differentiation of tasks in guided activities for children/pupils. Participants will learn how to differentiate functional group cooperation of children in the Kindergarten, identify barriers in the Kindergarten environment for children/students with SEN.
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu bude seznámit studující s možnostmi individualizace a diferenciace přístupu k dětem předškolního věku s různými typy zdravotního či sociálního znevýhodnění, objasnit specifika vyplývající z konkrétního typu znevýhodnění a s vhodnými edukačními metodami, které lze v praxi využít. Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 8 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 20 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin Seminární práce, příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
|
|
||
Zpracování zadaného úkolu a zápočtový test. Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9. BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6. DITTRICHOVÁ,J. PAPOUŠEK,M. PAUL, K: a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha. Grada.2004, ISBN 80-247-039 DOKOUPILOVÁ,I. POTMĚŠIL,M. a kol. Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku. Olomouc, UP. 2015. ISBN978-80-277-4432-1. HRADILKOVÁ, T.akol.Praxe a metody rané péče. Praha. Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1386-4. KOMENSKÝ,J.A.Informatorium školy mateřské.Praha Kalich, 1992. KUNHARTOVÁ,M. POTMĚŠIL,M. POTMĚŠILOVÁ,P. Náročné otcovství.Praha, Karolinum 2017 ISBN 978-80-246-3600-9. MOLEMAN a kol. Rosteme hrou. Praha, EDA s.r.o. 2014 ISBN 978-80-260-5862-5. MORÁVKOVÁ.M a kol.. Katalog podpůrných opatření. (Metodika aplikace podpůrných opatření v předškolním vzdělávání) Olomouc UP, 2020. ISBN 978-80-244-5716-1. OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6. STRASSMEIER,W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha Portál. 1996 ISBN 80-7178-103-7. VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ,I. KREJČOVÁ,L. Náročné mateřství. Praha, Karolinum 2009. ISBN 978-80-246-1616-2. VOLEMANOVÁ,M. Přetrvávající primární reflexy. Praha, INVTS s.r.o. 2019 ISBN 978-80-907369-0-0. Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Tématické okruhy: A
B
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Studující: - dokáží charakterizovat specifika vyplývající z daného typu zdravotního či sociálního znevýhodnění dítěte předškolního věku - dokáží popsat vhodné metody a přístupy k dětem s konkrétním typem postižení, zejména pak z pohledu jejich kooperace s vrstevníky předškolního věku - jsou seznámeni s možnostmi vhodného vedení práce s heterogenním kolektivem dětí z pohledu odlišnosti a individualizace přístupu Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|