SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special education at early and preschool age - OKN03S105B
Title: Speciální pedagogika raného a předškolního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Is pre-requisite for: OKN03S203B
Annotation -
The aim of the course is to introduce students to the issues of early childhood and preschool child education and the possibilities of special pedagogical support for child development. Students will gain knowledge about the system of support services and measures available in the education of children with special educational needs in early and preschool age.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

  • vysvětlí význam rané péče ve výchově a vzdělávání ětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • charakterizuje podpůrná opatření využitelná v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Course completion requirements -

A written examination (test) on the topics covered in the lectures. Possibility of two corrective attempts.  

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. 

DOKOUPILOVÁ,I. POTMĚŠIL,M. a kol. Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku. Olomouc, UP. 2015. ISBN978-80-277-4432-1.

HRADILKOVÁ, T.a kol.Praxe a metody rané péče. Praha. Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.

NĚMEC, Z.,  MARTINOVSKÁ, P. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-394-0

Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon)

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných 

Vyhláška č. 72/

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus -

Topics:
1) The system of support and education for children with special educational needs in early childhood and preschool.
2) Early childhood care, social services - legislation, organising forms of care.
3) Special educational counselling in education of children with special educational needs.
4) Support measures for children with SEN in preschool age.
5) Cooperation of teacher and assistant in supporting a child with SVP in the kindergarten.
6) Forms of support for children with intellectual disabilities in preschool education.
7) Forms of support for children with learning disabilities in early childhood and preschool.
8) Early years provision for children with SEN.
9) Identification of children with social disadvantage and support for these children in the early years setting.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

  • popíše význam rané péče ve výchově a vzdělávání dětí se zdravotním postižením 
  • popíše význam včasné péče ve vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním
  • specifikuje podpůrná opatření využitelná v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • vysvětlí roli asistenta pedagoga v předškolním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 
  • specifikuje podpůrná opatření v předškolním vzdělávání dětí s mentálním postižením
  • specifikuje podpůrná opatření v předškolním vzdělávání dětí se smyslovým postižením 
  • uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se zdravotním postižením 
  • uvede, jaké mimoškolní instituce poskytují podporu pedagogům a školám při předškolním vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním  

 

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html