|
|
|
||
The subject is focused on the main theories of social psychology which are relevant for understanding of school practices.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty/ky s oborem sociální psychologie jako mezní disciplínou psychologie a sociologie (ukázány budou nejen jejich hranice, ale také jejich vzájemné prolínání a přínosy ke zkoumání interdisciplinárních témat, jako je například školní výchova a vzdělávání). Vedle představení obsahu a vývoje sociální psychologie a jejího postavení mezi ostatními vědami a psychologickými disciplínami bude pozornost věnována klíčovým sociálně-psychologickým teoriím a přístupům ke studovaným tématům. A to zejména k tématům sociální skupiny, sociální vnímání a poznávání, sociální komunikace, stereotypy a předsudky atd. Při výkladu bude důraz kladen na zprostředkování teoretického a metodologického zázemí pro aplikaci sociálně-psychologického pojetí uvedených témat na pedagogickou realitu (např. školní třída jako sociální skupina). Studenti získají přehled o základním sociálním dění v mateřské škole, osvojí si dovednost analyzovat hlavní sociální situace, poznat a omezit rizika negativním vývoje skupiny dětí a konrtolovat své pedagogické působení s reflexí. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Předmět zahrnuje přmou výuku (dvě setkání) a nepřímou výuku založenou na studiu podkladů a plnění úkolů (viz Moodle). Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Podmínky k ukončení předmětu jsou: - účast na setkání - závěrečný test Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
VÝROST, J.; SLAMĚNÍK, I. (1997). Sociální psychologie.Praha : ISV nakladatelství. JANOUŠEK, J. (1986). Metody sociální psychologie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : Academie. HELUS, Z. (1992) Sociální psychologie pro učitele. Praha : Karolinum. HEWSTON, M. (ed.) (1992). Introduction to Social Psychology : A European Perspective. Oxford: Blackwell. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
1. Předmět sociální psychologie. Metodologie a metody v sociální psychologii. Vazby sociální psychologie na ostatní psychologické disciplíny a další vědní obory. 2. Paradigmata v sociální psychologii. Přínosy hlavních psychologických směrů a škol k současnému poznání sociální psychologie. 3. Socializace. Rodinná a školní socializace. Studenti získají přehled o rozdílech a výsledcích socializace, dovednost posilovat tyto procesy a kontrolovat je 4. Sociální role. Konflikty rolí. Osobní identita. Studenty analyzují své sociální role. 5. Sociální učení. Studenti dovedou aplikovat znalosti o učení do své pedagogické práce 6. Sociální skupiny. Jedinec a skupina. Vztahy mezi skupinami. Studenti si osvojí postupy práce s kolektivem a předcházení rizikům vývoje skupiny 7. Sociální komunikace. Jazyk. Sociální jednání. Prosociální jednání, agresivita, afiliace. Sociální ovlivňování. 8. Sociální vnímání a poznávání. Laické chyby ve vnímání a hodnocení. Kauzální atribuce. Tyto znalosti dovolí analyzovat a měnit stereotypy v chování a bránit předsudkům ve své pedagogické praxi 9. Postoje a jejich změny. Předsudky a stereotypy. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (01.02.2024)
|