SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Educational psychology - OKN03Q302A
Title: Pedagogická psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět má za cíl uvést studentky a studenty do pedagogické psychologie jako jedné z věd o výchově. Pozornost bude zaměřena na klíčové koncepty spojené s učením a učitelstvím, a to zejména s důrazem na specifika předškolního období a na přípravu na školní věk. Seznam témat je uveden v sylabu. Předmět je realizován jednak přednáškami, ale předpokládá se také samostatná četba doporučené literatury a individuální či skupinové plnění průběžných úkolů, které směřují k aplikaci vykládaných témat.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.01.2023)
Literature - Czech

MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN:978-80-262-0174-8
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-463-X
FONTANA, D. 
Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026207412
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN:ISBN 80-7178-216-5
PAVELKOVÁ, I.; HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-755-8
ŠTECH, S. Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 2007, 57.4: 326-337. ISNN 2336-2189

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.01.2023)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška se koná testem, který je skládán online v Moodlu a pokrývá témata předmětu.

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15385

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2024)
Syllabus - Czech

Témata:
1. Vývoj představ o dítěti, dětství a výchově
2. Vymezení pedagogické psychologie jako disciplíny (zejména ve vztahu k sociální, vývojové a kulturní psychologii)
3. Socializace rodinná a/vs. školní
4. Osobnost dítěte – principy rozvoje a předpoklady školní úspěšnosti
5. Učení, typy učení, teorie učení
6. Vztah žáků k poznání a motivace k učení
7. Individuální versus skupinový kontext učení
8. Pedagogická komunikace
9. Vztah rodiny a školy
10. Učitelství – charakteristiky profese, stres, coping
11. Autodiagnostika v učitelství a profesní rozvoj
12. Předškolní a školní instituce v současném diskursu



Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.01.2023)
Learning outcomes - Czech

Studujicí:

 - diskutuje o souvislostech pedagogické psychologie s dalšími vědními disciplínami

- popíše vývoj představ o výchově dítěte 

- diskutuje o socializaci dítěte v prostředí rodiny a mateřské školy

- vyjmenuje základní principy a předpoklady rozvoje osobnosti dítěte

- vyjmenuje základní předpoklady školní úspěšnosti

- definuje učení, typy a základí teorie učení

- diskutuje o sociálním kontextu učení

- předvede v modelové siutace vybrané prvky pedagogické komunikace (popisný jazyk, empatická reakce)

- vyjmenuje zásady efektivní pedagogické komunikace

- objasní základní vztahy rodiny a školy v historickém kontextu i aktuální společnosti

- vyjmenuje základní postupy autodianostiky učitele

- charakterizuje základní předškolní a školní instituce

 

Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html