|
|
|
||
Předmět je zaměřen na problematiku speciálně pedagogického a pedagogicko-psychologického poradenství v kontextu předškolního vzdělávání. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je rozšířit a rozvinout u studentů znalosti a dovednosti související s vytvářením vzdělávacího prostředí podporujícího wellbeing dětí, pedagogickou diagnostikou, intervenčními postupy učitele a podporou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Distanční výuka v případě karanténních opatření proběhne v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu. Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Splnění a odevzdání průběžně zadávaných úkolů. Zpracování plánu pedagogické podpory na základě poskytnuté nebo vlastní kazuistiky. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694. LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2. FELCMANOVÁ, Lenka a kol.. Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-399-5 MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. www.popdorainkluze.cz https://wwwj.welcome-idea.eu/#/home Dakší literatura bude doporučena v průběhu kurzu. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. Pedagogická diagnostika a podpora rozvoje dílčích funkcí (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika,zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace) 2. Plánování, poskytování a vyhodnocování podpůrných opatření 3. Podpora wellbeingu v prostředí mateřské školy (úprava prostředí, pozitivní podpora chování, specifická opatření pro děti se zvýšenou potřebou podpory) 4. Systém pedagogicko-psychologického poradenství, aktuální úkoly. Školská poradenská zařízení - pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum - zaměření pracoviště, nabídka služeb, specifické aktivity pro předškolní věk. Aktivity ŠPZ zaměřené na podporu wellbeing. 5. Spolupráce s rodiči (vedení rozhovoru, anamnestická data), spolupráce s učiteli MŠ. 7. Preventivní aktivity zaměřené na rozvoj osobnostně-sociálních dovedností a práci s klimatem třídy v prostředí mateřské školy. 8. Hra, kresba jako diagnostické postupy v rámci pedagogické a speciálně pedagogické diagnostiky. 9. Vybrané intervenční postupy s ohledem na typické problémy předškolního věku. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující - vysvětlí pojem pedagogická diagnostika - popíše postup plánování, poskytování a vyhodnocování podpůrných opatření v předškolním vzdělávání - popíše možnosti podpory wellbeingu v prostředí mateřské školy - navrhne možnosti podpory wellbeingu v prostředí mateřské školy – prostřednictvím úpravy prostředí, pozitivní podpory chování, specifických opatření pro děti se zvýšenou potřebou podpory - popíše systém pedagogicko-psychologického poradenství a představí jeho aktuální úkoly - objasní činnost jednotlivých školských poradenských zařízení: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum (zaměření pracoviště, nabídka služeb, specifické aktivity pro předškolní věk) - vymezí aktivity ŠPZ zaměřené na podporu wellbeingu - popíše možnosti spolupráce s rodiči (způsoby vedení rozhovoru a získání anamnestických dat) - popíše možná úskalí spolupráce rodiny s učiteli MŠ a jejich řešení - popíše proces a oblasti diagnostiky školní zralosti a připravenosti - popíše rizika vzniku specifických poruch učení - popíše možnosti podpory rozvoje dílčích funkcí (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika, zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace) - navrhne možnosti podpory rozvoje dílčích funkcí (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika, zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace) - navrhne preventivní aktivity zaměřené na rozvoj osobnostně-sociálních dovedností dětí předškolního věku a pro práci s klimatem třídy v prostředí mateřské školy. - demonstruje význam a možnosti využití hry a kresby jako diagnostických postupů v rámci pedagogické a speciálně pedagogické diagnostiky - navrhne vybrané intervenční postupy s ohledem na typické problémy předškolního věku Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|