SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special-educational and Psychological Counselling - OKN03Q301A
Title: Speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické poradenství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět je zaměřen na problematiku speciálně pedagogického a pedagogicko-psychologického poradenství v kontextu předškolního vzdělávání.
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je rozšířit a rozvinout u studentů znalosti a dovednosti související s vytvářením vzdělávacího prostředí podporujícího wellbeing dětí, pedagogickou diagnostikou, intervenčními postupy učitele a podporou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Název předmětu

Speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické poradenství

Kredity

5

Zakončení

Zk

 

 

Přímá výuka

 

Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:

15

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

20

Samostudium literatury (za semestr)

40

Práce se studijními materiály (za semestr)

20

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

15

 

 

Plnění předmětu

 

Příprava na zkoušku a zkouška

40

Distanční výuka v případě karanténních opatření proběhne v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu.

Last update: Švamberk Šauerová Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Splnění a odevzdání průběžně zadávaných úkolů.

Zpracování plánu pedagogické podpory na základě poskytnuté nebo vlastní kazuistiky.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.

FELCMANOVÁ, Lenka a kol.. Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-399-5

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

www.popdorainkluze.cz

https://wwwj.welcome-idea.eu/#/home

Dakší literatura bude doporučena v průběhu kurzu. 

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

1. Pedagogická diagnostika a podpora rozvoje dílčích funkcí (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika,zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace)

2. Plánování, poskytování a vyhodnocování podpůrných opatření

3. Podpora wellbeingu v prostředí mateřské školy (úprava prostředí, pozitivní podpora chování, specifická opatření pro děti se zvýšenou potřebou podpory)

4. Systém pedagogicko-psychologického poradenství, aktuální úkoly.  Školská poradenská zařízení - pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum - zaměření pracoviště, nabídka služeb,  specifické aktivity pro předškolní věk. Aktivity ŠPZ zaměřené na podporu wellbeing.

5. Spolupráce s rodiči (vedení rozhovoru, anamnestická data), spolupráce s učiteli MŠ.

6. Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení.  

7. Preventivní aktivity zaměřené na rozvoj osobnostně-sociálních dovedností a práci s klimatem třídy v prostředí mateřské školy.

8. Hra, kresba jako diagnostické postupy v rámci pedagogické a speciálně pedagogické diagnostiky.

9. Vybrané intervenční postupy s ohledem na typické problémy předškolního věku.

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vysvětlí pojem pedagogická diagnostika

- popíše postup plánování, poskytování a vyhodnocování podpůrných opatření v předškolním vzdělávání

- popíše možnosti podpory wellbeingu v prostředí mateřské školy

- navrhne možnosti podpory wellbeingu v prostředí mateřské školy – prostřednictvím úpravy prostředí, pozitivní podpory chování, specifických opatření pro děti se zvýšenou potřebou podpory

- popíše systém pedagogicko-psychologického poradenství a představí jeho aktuální úkoly

- objasní činnost jednotlivých školských poradenských zařízení: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum (zaměření pracoviště, nabídka služeb,  specifické aktivity pro předškolní věk)

- vymezí aktivity ŠPZ zaměřené na podporu wellbeingu

- popíše možnosti spolupráce s rodiči (způsoby vedení rozhovoru a získání anamnestických dat)

- popíše možná úskalí spolupráce rodiny s učiteli MŠ a jejich řešení

- popíše proces a oblasti diagnostiky školní zralosti a připravenosti

- popíše rizika vzniku specifických poruch učení

- popíše možnosti podpory rozvoje dílčích funkcí (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika, zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace)

- navrhne možnosti podpory rozvoje dílčích funkcí (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika, zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace)

- navrhne preventivní aktivity zaměřené na rozvoj osobnostně-sociálních dovedností dětí předškolního věku a pro práci s klimatem třídy v prostředí mateřské školy.

- demonstruje význam a možnosti  využití hry a kresby jako diagnostických postupů v rámci pedagogické a speciálně pedagogické diagnostiky

- navrhne vybrané intervenční postupy s ohledem na typické problémy předškolního věku

Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html