|
|
|
||
The course focuses on deepening knowledge of developmental psychology and introducing the psychology of preschool child personality. The course is structured into 3 blocks. The first block aims to review essential milestones of the child's developmental stages in the period 0 - 6/7 years and to explain the theories of social-emotional development. In the second block, students will get acquainted with key knowledge in the field of development of cognitive, language and pre-literacy skills with emphasis on their relevance in preschool education. The final block then deals with theories of personality development emphasising psychosocial aspects.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je hlubší propojení základních poznatků vývojové psychologie a psychologie osobnosti s aktuální praxí předškolní výchovy a vzdělávání. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Distanční výuka proběhne případně v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
Kurz je zakončen písemným testem, další podmínkou splnění kurzu je minimálně 50% účast na výukových blocích. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Cakirpaloglu, P., Úvod do psychologie osobnosti. Grada Publishing, Praha 2012 Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče, Grada,
Helus, Z., Sociální psychologie pro pedagogy, Grada Publishing, Praha 2015
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Předmět navazuje na základní teoretické uchopení vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Vychází ze základních teorií periodizace vývoje a teorií osobnosti, přičemž si klade za cíl aplikaci jejich poznatků do práce učitele. Reflektuje ale ontogenezi vývoj z hlediska celého života jedince, i když akcentuje období dětství a dospívání. Témata: 1) Vývojová psychologie a determinanty psychického vývoje, periodizace vývoje 2) Teorie sociálně emočního vývoje 3) Praktické otázky aplikace poznatků vývojové psychologie v MŠ 4) Struktura osobnosti a vývoj osobnosti v raném a předškolním věku (význam předškolního vzdělávání pro osobnostní vývoj) 5) Vývoj kognitivních, jazykových a pregramotnostních dovedností 6) Dítě jako sociálně situovaná osobnosti - přesahy do praxe předškolní výchovy Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8838 (heslo pro zápis do kurzu studenti obdrží na prvním setkání). Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
Studující na základě absolvování předmětu dokážou: a) orientovat se v základních principech vývojové psychologie b) reflektovat přístupy v současné vývojové psychologii a dokáží je provázat s historií vývojové psychologie c) vysvětlit determinaci lidské psychiky, rozlišit procesy zrání a učení včetně jejich významu pro vývoj jedince d) popsat základní teorie psychického vývoje e) specifikovat teorie sociálně emočního vývoje od narození do konce předškolního období f) definovat a popsat periodizaci vývoje podle klíčových teorií g) charakterizovat vývoj jedince od početí do nástupu do školy h) definovat základní aspekty vývoje a struktury osobnosti Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
|