|
|
|
||
Cílem kurzu je propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce v předškolním zařízení. Cílem praxe je prokázat schopnost samostatně odborně pracovat s dětmi předškolního věku. Stěžejním úkolem dvoutýdenní pedagogické praxe je příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce, jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Studenti budou respektovat individuální vzdělávací potřeby dětí, diferenciovat práci s heterogenní skupinou dětí v MŠ, zohlední vzdělávací kontext v dané třídě ve vztahu k ŠVP a TVP, uplatní komplexní a integrovaný přístup k plánování, realizaci a evaluaci pedagogické práce. Budou cíleně pozorovat a podporovat kvalitu volné hry dětí. V činnostech budou klást důraz na vlastní aktivitu dítěte a pluralitu vzdělávacích metod a forem podporujících participaci dětí na edukačních procesech. Vědomě budou zaujímat pozici partnera a facilitátora ve vzdělávání dítěte. Budou rozvíjet kooperaci s dalšími pedagogy ve třídě i interakce s rodiči. Budou sledovat přístupy k dokumentaci pedagogické práce s jejím využitím pro podporu dětí a přesahem do interakce s rodiči. Témata: 1) Rozvíjení osobitého učitelského přístupu studentů a rozvíjení individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických kompetencí. 2) Příprava, realizace a reflexe vlastního tematického celku či projektu v MŠ (vzdělávací práce v rozsahu 2 týdnů). 3) Reflexe a sebereflexe v profesním růstu učitele/učitelky v předškolním vzdělávání (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti profesních dovedností). Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|
|
||
Studenti budou realizovat pedagogickou praxi na FMŠ nebo na MŠ, kde působí v roli pedagoga. Budou reflektovat nabyté teoretické poznatky a ověřovat své profesní kompetence v interakci s dalšími studenty, učiteli na MŠ a FMŠ a vedoucím kurzu. Studenti budou studovat literaturu vztahujícíc se k tématům praxe. Zpracování svých úkolů budou vkládat do Moodle, kde pro ně bude rovněž studijní literatura, videa z praxe a další metodické materiály. Vybraní studenti se účastní studijní stáže na Katolické univerzitě v Ružomberku, která je realizovaná v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (10.03.2023)
|
|
||
KREJČOVÁ, Věra, POCHE KARGEROVÁ, Jana a SYSLOVÁ, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 182 stran. ISBN 978-80-262-0812-9. MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006]. 34 s. ISBN 80-87000-01-3. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 44 s. ISBN 978-80-87000-32-8. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-34-2. SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (14.04.2021)
|