|
|
|
||
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostickými metodami a jejich využitím a s možnostmi, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi, jak vytvářet individuální diagnostické záznamy dětí v mateřské škole a jak založit a pracovat s portfoliem dítěte. V první části je předmět zaměřen na zorientování v pojmech (diagnostika, psychologická diagnostika, pedagogická diagnostika, pedagogická diagnostika zaměřená na dítě). Dále se orientuje na základní požadavky kvalitní diagnostické činnosti učitele. Seznamuje s příklady chyb v diagnostické činnosti, zaměřuje se na prevenci chyb a na základní diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů apod.). Dále nastiňuje několik možností, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi (východiska např. z Programu podpory zdraví a z Oregonské metody Programu Začít spolu. Uvedené možnosti uplatnění položek/kategorií pro diagnostiku, škály hodnocení a budou porovnány s vlastními zkušenostmi vytváření záznamů pro pedagogickou diagnostiku dětí v konkrétní třídě. Zároveň bude věnována pozornost portfoliu dítěte z hlediska pedagogické diagnostiky, způsobům jeho vedení a jeho využití pro plánování pedagogické práce. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
||||||||||
Vyčíslení studijní zátěže 3 kredity - celkem 90 h. Z toho Přímá výuka 6h
Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočten. Jeho udělení je podmíněno: - aktivní účastí na seminářích. Hbyridní účast je možná, avšak on-line účast na semináři se počítá pouze za 50 %. - plněním dílčích úkolů v Moodle prostředí - prezentací ukázky vedení diagnostických záznamů na závěrečném setkání. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (20.02.2024)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, J. ,ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Olomouc: Edika 2.vyd. 2015. ISBN 978-80-2660-65-81. HADJ MOUSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X. KARGEROVÁ J., GARDOŠOVÁ J. Individualizace v práci učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2009 MIKOVÁ, Š., STANG,J. Typologie osobnosti u dětí. 2. vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0874-7. SYSLOVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2012, s.23-39. ISBN 978-80-7357-884-8. SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem ditěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6 ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2. TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0. Zacitspolu/images/files/příručka-Individualizace_v_Ms.pdf. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
||
Témata: 1.) Pedagogická diagnostika – vymezení, obsah, předmět, cíl. 2.) Specifika diagnostiky předškolního dítěte. 3.) Diagnostické metody. 4.) Oblasti diagnostiky u předškolního dítěte. 5.) Nejčastější chyby při diagnostice. 6.)Tvorba individuálních diagnostických záznamů dítěte. 7.) Portfolio dítěte a jeho využití při diagnostice. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
||
Veškeré materiály a informace ke kurzu jsou v Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8875. Heslo obdrží studenti na prvním setkání. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|