|
|
|
||
Obsah předmětu je zaměřen na prohloubení znalostí v oblasti využívání metod a technik dramatické výchovy při práci s předškolními dětmi. Důraz je kladen též ne rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Témata: 1.) Průpravné hry a cvičení – rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání, komunikačních schopností, empatie a prostorového vnímání 2.) Práce s literární předlohou 3.) Vytváření větších tematických celků 4.) Dětský přednes 5.) Dětské divadlo Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
|
|
||
Cíle předmětu: 1. Studenti se seznámí s technikami dramatické výchovy a naučí se je efektivně používat při práci s dětmi pro rozvoj jejich empatie, fantazie a komunikačních schopností. Témata: 1.) Průpravné hry a cvičení – rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání, komunikačních schopností, empatie a prostorového vnímání 2.) Práce s literární předlohou 3.) Vytváření větších tematických celků 4.) Dětský přednes 5.) Dětské divadlo Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: Přímá výuka: 9 hodin Příprava, realizace a reflexe lekce dramatické výchovy: 10 hodin Studium odborné literatury: 56 hodin. Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
|
|
||
100% docházka. Plán, realizace a reflexe lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku. Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
|
|
||
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4. MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu, Komenský, Brno: PdF MU, 2003. ISNN 0323-0449 SVOBODOVÁ, E.; ŠVEJDOVÁ, H.: Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8. ULRYCHOVÁ,I. Drama a příběh, tvorba scénáře příběhového dramatu v Dv, DAMU,Praha2007. ISBN:978-80-7331-408-8 VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS). Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.04.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8860 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020). Dramatická výchova v praxi. Anketa o současné situaci dramatické výchovy v českých a moravských školách http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2011-1.pdf Dramatická výchova v praxi. Anketa o současné situaci dramatické výchovy v českých a moravských školách http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2014-3.pdf Petra Kratinová: Dramatická výchova jako samostatný předmět na ZŠ Lysolaje http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2010-2.pdf Eva Gažáková: 8. mezinárodní kongres IDEA, tentokrát s názvem Z jednoho světa do druhého: Umělecké vzdělávání pro zítřek aneb Dramachaos po francouzsku http://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2013-3.pdf Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.04.2022)
|
|
||
Výsledky učení: 1. Student se stane aktivním účastníkem lekcí dramatické výchovy a vyzkouší si základní techniky dramatické výchovy zaměřené na rozvoj empatie, smyslového vnímání a komunikačních dovedností dětí. 2. Student připraví a realizuje dramatické aktivity založené na práci s literární předlohou, aby podpořil kreativitu a hlubší porozumění textu u dětí. 3. Student navrhne tematicky propojené lekce dramatické výchovy, které zahrnují práci s pohybem, rytmem a improvizací, a vyhodnotí jejich vliv na rozvoj dětí. Last update: Ferklová Alžběta, MgA. (05.10.2024)
|