|
|
|
||
The aim of the course is to equip students with the knowledge and skills to develop historical thinking and the ability to perceive their surroundings, cultural specifics and differences of preschool children. The course seeks to develop students' existing knowledge of strategies and methods effective for social studies education of preschool children (comparing and analyzing artifacts, interviewing a family member, observing people's behavior etc.).
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||
Vyčíslení studijní zátěže:
Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (16.01.2023)
|
|
||
Aktivní účast na setkání. Vypracování seminární práce a její prezentace . Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Brophy, J., & Alleman, J. (2006). Children‘s thinking about cultural universals. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 08-058-4894-0. Brophy, J., Alleman, J., & Halvorsen, A. L. (2013). Powerful social studies for elementary students. Belmont: Wadsworth Cengage Learning. ISBN 11-118-3806-2. Klusák, M. (2001). Poznávání sociálního prostředí. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.). Předškolní a primární pedagogika (s.363–400). Praha: Portál. ISBN 80-717-8585-7 Seixas, P. Morton, T. (2013). The Big Six: Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto. ISBN: 97-801-7654-1545 Reed, E.W. (1993). Helping your child learn history. U.S. department of Education. Stará, J. (2017). Od fikce k realitě. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 309–323). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8758-3 Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1302-4 Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
||
Témata: 1.) Vývojová specifika dítěte předškolního věku vzhledem k cílům společenskovědního vzdělávání 2.) Obsah historického vzdělávání v předškolním období 3.) Rozvoj historického myšlení 4.) Strategie, přístupy a metody společenskovědního vzdělávání pro předškolní období 5.) Pozorování chování lidí a referování o výsledcích pozorování 6.) Kulturní univerzálie a jejich zkoumání Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (09.01.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15838> Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|