SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Developmental Psychology and its Variability - OKN01Q106A
Title: Vývojová psychologie a variabilita
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Interchangeability : OPN01Q106A
Is pre-requisite for: OKN01P111A
Annotation -
The course focuses on stages of human development with emphasis on development in childhood. Students will also learn about children with special needs and their development.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (19.05.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je základní orientace studentů ve vývoji dítěte a faktory způsobujícími variabilitu vývoje. Také by se měli seznámit s jednotlivými druhy specifických potřeb u dětí s určitým znevýhodněním a jejich dopady na pedagogickou práci. Smyslem je zlepšení vybavenosti studentů směrem k nárokům inkluzivního vzdělávání.

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen písemným testem, který ověřuje znalost základních pojmů a témat řešených v průběhu přednášek.

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
Literature - Czech

Povinná literatura:

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.

Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.

 

Doplňující literatura:

DUNOVSKÝ, J. Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

JANATA, J. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 2000.

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989.

LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J.: Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1991.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998.

VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro speciální pedagogy. Praha: UK Ka-rolinum, 2005.

VÁGNEROVÁ, M. , HAJD MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: PedF UK 1992 (Liberec 1997 - Psychologie handicapu 1 - 4).

VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha: UK, 1995.

VOJTÍK, V. , MACHOVÁ, J. , BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen písemnou zkouškou, která ověřuje znalost základních pojmů a témat řešených v průběhu přednášek. Časová dotace cca 30 minut. Test bude mít kombinovakou formu část otázek bude volba z několika distraktorů, část bude volná formulace odpovědi studenta.

  • V akademickém roce 2020/2021 je možné, že písemnou zkoušku budeme s ohledem na aktuální opatření k distanční výuce realizovat v prostředí Moodle. Zapsaní studenti budou o této skutečnosti informováni s dostatečným časovým předstihem.
  • Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10300
Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
Syllabus - Czech

Okruhy témat:

  1. Prenatální a novorozenecké období
  2. Období kojenecké
  3. Období batolecí a předškolní
  4. Vstup dítěte do školy
  5. Mladší školní období
  6. Období dospívání - pubescence a adolescence
  7. Předčasně narozené dítě
  8. Poruchy inteligence, diagnostika školní zralosti
  9. Poruchy řeči
  10. Psychosomatické poruchy
  11. Neurotické a emoční poruchy
  12. Pervazivní vývojové poruchy a dětské psychózy
  13. Specifické poruchy učení a chování
  14. Syndrom CAN
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html