|
|
|
||
The subject is focused on thinking about professional ethics, which results from helping character of teaching. It orientates students in its sources and meanings. It helps to realize the sense and impact of the value orientations of school teacher teams. It offers the opportunity to develop personal ethical principles of self-reflection. Topics: Professional ethics in helping professions - resources, context, meanings. Teaching and Education - Values, Relationships, Dilemmas. Childhood and Child - Changes in the Concept of Childhood and Childhood in Historical and Contemporary Contexts. Threat to childhood and the principle of protection. The rights of the child in relation to human rights. Child Rights - Challenge of Teaching Ethics and Teachers. Child Rights - Educational content in relation to socialization and personalization of a pupil at primary school. Teacher ethics and ethical education of pupils. Profession culture. Teacher's Code of Ethics.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (16.05.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je (1) orientace v teorii hodnot, jejich vztahu k výchově. (2) Přemýšlet o hodnotové výchově dětí, aktuálně ve vazbě na společné vzdělávání. (3) Porozumět účelu a principům práv dítěte ve vztahu ke vzdělávání a péči o děti v předškolních zařízeních. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (19.10.2018)
|
|
||
Výuka je prezenční. V případě absence bude zadána náhradní práce. Podpora v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8789
Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast na semináři, vypracování seminární práce dle zadání na semináři. Obhajoba práce při ústní zkoušce. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (19.10.2018)
|
|
||
Základní studijní literatura: Úmluva o právech dítěte. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6. HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6. PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369.
Další doporučená literatura: LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X. OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětství. Předškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002. ROGGE, J. - U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8. PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0 KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3. Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|
|
||
Klasifikovaný zápočet Seminární práce dle zadání na semináři, její obhajoba při ústní zkoušce.
Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (23.09.2023)
|
|
||
· Hodnoty a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah. · Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti. · Proměny pojímání dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů. · Práva dítěte a Úmluva o právech dítěte, ohrožené dětství. · Hodnoty v práci učitelky mateřské školy - rozhodování, plánování. · Etický kodex učitele. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (19.10.2018)
|