|
|
|
||
Fundamentals of psycholinguistics (oriented to pre-school age).
Fundamentals of cognitive linguistics in first language acquisition.
Pragmatic aspects of communication and their development in a pre-schooler.
Introduction to semantics as a base for acquisition of semiotic systems.
Early literacy in nursery school.
Language literacy, language competence and language skills development (speaking, hearing, reading, writing) in children.
Motivation for development of oral and written form of language.
Didactic strategies for literacy development, activities, language exercises. Development of pre-reading and pre-writing skills.
Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
V případě online výuky kurz bude realizován prostřednictvím ZOOM Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Základní studijní literartura Bloom, Paul. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3. Fernández, Eva M. a Cairns, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014. 298 s. ISBN 978-80-246-2435-8. Výběr. Petrová, Zuzana a Valášková, Miriam. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. 152 s. ISBN 978-80-969777-5-8. Průcha, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 199 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7. Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-33-5. Zajitzová, Eliška. Tvorba nástroje pro hodnocení komunikativních kompetencí dětí předškolního věku. e-Pedagogium I/2011. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2011, s. 60-77. ISSN 1213-7758.
Doporučená literatura Pupala, Branislav a Zápotočná, Oľga. Rané štúdie o ranej gramotnosti. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. 151 s. ISBN 80-223-1806-X. Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0. Chejnová, Pavla. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: Pedf UK, 2016. online Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu, seminární práce zaměřená na rozvoj komunikačních dovedností předškoláka. Práci nutno odevzdat do konce výuky v daném semestru. Last update: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
|