Contact and dialogue with the art work. Developing spectator skills in search of meanings, themes and contexts of the work. A work of art as a way of communication. Cultural, historical and social contexts of the creation and perception of the work, their influence and transformation. Visual arts, visual culture, visual literacy - relations between them and their position in education. A world of everyday visuality: toys, games, fashion, movies, illustrations, visual narration, design. Kitsch and its role in culture and society. Relationships of art and children´s art - themes, elements of visual language (line, shape, color, space) and their use.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny. Současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově. Svět každodenní vizuality.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Course completion requirements -
Credit - active participation in seminars, submitting continuously assigned works
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Zkouška - Odevzdání seminární práce – interpretace uměleckého díla (rozsah min. 900 znaků) a návrh didaktické transformace díla do výuky VV (rozsah 900 min. znaků).
Vyberte si umělecké dílo z oblasti moderního a současného umění (2. pol. 20. stol. – dosud). Pokuste se krátce popsat, jak dílo vnímáte a jak si ho vykládáte (interpretace díla) a navrhněte, jak by se obsahy a významy díla daly využít v rámci výuky výtvarné výchovy (návrh tzv. didaktické transformace). Formulujte zadání úkolu, přemýšlejte o tom, co dětem takový úkol přinese, jaké nové obsahy a myšlenky dětem zprostředkujete, jak jim může pomoci zorientovat se v dnešní výrazně převizualizované době.
Kritéria hodnocení seminární práce:
Práce s informacemi a odbornými termíny z přednášek a z povinné literatury.
Invenčnost, nápaditost (jak v oblasti výběru díla, tak didaktické transformace).
Jazyková bezchybnost + uvádění citací a zdrojů (včetně obrazových).
Včasné odevzdání.
V rámci předmětu bude hodnocena i aktivita v hodinách.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
Literature -
Povinná literatura:
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017, ISBN 978-80-264-1691-3.
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014, ISBN 978-80-86803-28-9.
TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vydání třetí, v nakladatelství Motto první. Praha: Motto, 2022. ISBN 978-80-267-2292-2.
TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vydání třetí, v nakladatelství Motto první. Praha: Motto, 2022. ISBN 978-80-267-2292-2.