|
|
|
||
Contact and dialogue with the art work. Developing spectator skills in search of meanings, themes and contexts of the work. A work of art as a way of communication. Cultural, historical and social contexts of the creation and perception of the work, their influence and transformation. Visual arts, visual culture, visual literacy - relations between them and their position in education. A world of everyday visuality: toys, games, fashion, movies, illustrations, visual narration, design. Kitsch and its role in culture and society. Relationships of art and children´s art - themes, elements of visual language (line, shape, color, space) and their use.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Studující - je schopen/a vnímat výtvarnou výchovu jako důležitou součást kurikula, rozvíjející smyslové vnímání, uplatňování subjektivity i vlastní výtvarné vyjádření. - je schopen/a vnímat výtvarnou výchovu jako sféru rozvoje osobnosti včetně kritického myšlení. - chápe překotný vývoj umění a vizuální sféry od počátku 20. století dosud. Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
|
|
||
Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 45 hodin Psaní seminární práce a příprava na zkoušku - 22 hodin Aktivní účast na přednáškách a seminářích 8 hodin Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Credit - active participation in seminars, submitting continuously assigned works
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017, ISBN 978-80-264-1691-3. HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014, ISBN 978-80-86803-28-9. ŠEBOROVÁ, S.; FRANTA, J.: Jak namalovat vejce. Brno: Moravská galerie, 2020, 978-80-7027-328-9 TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vydání třetí, v nakladatelství Motto první. Praha: Motto, 2022. ISBN 978-80-267-2292-2.
Doporučená literatura: AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997. GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon. KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Tematické okruhy přednášek: 1) Vizuální gramotnost. Proměny umění, problémy při percepci současného umění. Obraz jako sociální konstrukt. 2) Výtvarná kultura X vizuální kultura. 3) Možnosti galerijní / muzejní edukace. Příklad didaktické transformace obsahů výtvarného umění. Naučné komiksy. 4) Příklad současného uměleckého/kurátorského uvažování. Příklad didaktické transformace obsahů a forem současného výtvarného umění.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Studující - zná a je schopen vyjmenovat některé významné galerijní instituce na území Prahy i jinde - je schopen vysvětlit termíny "vizuální gramotnost", "galerijní a muzejní edukace", "zprostředkování umění", "didaktická transformace" - vytvoří konkrétní výtvarný úkol/výtvarné zadání na základě didaktické transformace obsahu uměleckého díla Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
|