The course is aimed at providing an overview of the provision of counselling services in and for education, and should provide a basis for the work of the teacher in elementary school support measures for pupils with initial learning and educational difficulties. It is also about forms of cooperation with school counselling services, cooperation with parents and cooperation with school counselling services in referring pupils with SEN for referral to higher levels of support.
Last update: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (14.10.2022)
Předmět je směřován k získání přehledu o poskytování poradenských služeb ve školství a pro vzdělávání, měl by dát oporu pro práci učitele v 1. stupni podpůrných opatření u žáků s počátečními vzdělávacími i výchovnými obtížemi. Jde také o formy spolupráce se školními poradenskými pracovišti, spolupráci s rodiči a spolupráci se školskými poradenskými zařízeními při předávání žáků se SVP k doporučení vyšších stupňů podpory
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2021)
Descriptors - Czech
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.
Přímá výuka: 12 hodin
Příprava: zpracování dílčích úkolů 12 hodin
Samostudium: 48 hodin
Příprava na klasifikovaný zápočet: 18 hodin
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2021)
Course completion requirements - Czech
Požadavky v předmětu:
průběžná příprava,
aktivní účast na seminářích, účast 80 %,
plnění zadaných úkolů, vkládání do Moodle (v dohodnutém termínu), reflexe na seminářích
Klasifikovaný zápočet: závěrečný test
Last update: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (11.09.2021)
Literature - Czech
KUCHARSKÁ, A., ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu In Školní poradenství II. Praha: Pedf, 2013 s. 192-221
MERTIN, V.; KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení – od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: IPPP, 2007.
KUCHARSKÁ, A., POKORNÁ, D., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Třístupňový model péče - jeho realizace a percepce specialisty školního poradenského pracoviště v projektu RAMPS – VIP III. Praha, 2014. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/MZ_3MP_Kucharska_a_kol.pdf
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2021)
Teaching methods - Czech
Nepravidelná výuka - 2 setkání v semestru.
Přednášky budou doplněny online materiály (videa, prezentace) - viz Moodle.
Studenti budou zpracovávat dílčí úkoly, které budou vkládat do Moodle ke zpětné vazbě.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2021)
Syllabus - Czech
Témata kurzu:
Školní poradenské pracoviště jako nedílná součást poradenských služeb ve školství, úloha učitele 1. stupně ve spolupráci s odborníky ŠPP (výchovným poradcem, školními metodikem prevence, školním psychologem, školním speciálním pedagogem).
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – paradigma preventivně intervenčního modelu péče, legislativní vymezení. Přehled poskytovaných podpůrných opatření, zařazování žáků do jednotlivých stupňů podpory.
Plán pedagogické podpory - spolupráce v rámci školy – úloha ŠPP (charakteristika žáka a jeho obtíží, stanovení cílů, podpůrná opatření ve škole, podpůrná opatření jiného druhý, vyhodnocení PLPP).
Individualizovaná a diferencovaná péče učitele 1. st. ZŠ (práce se žákem v průběhu vyučování, pedagogická diagnostika – např. portfolia, analýza domácí přípravy, analýza rizikových faktorů a možností na straně žáka i rodiny, spolupráce s rodiči, analýza vlastní pedagogické činnosti).
Vzdělávací problémy žáků na počátku vzdělávání, výukové problémy žáků v průběhu docházky na 1. st. ZS. Kazuistiky.
Adaptační problémy, problémové chování a výchovné problémy u žáků na 1. st. ZŠ. Kazuistiky.
Úloha rodiny, spolupráce s rodiči při poskytování podpory v rámci 1. stupně podpůrných opatření a pří realizaci dalších podpůrných opatření.
Odborné intervence v prostředí školy, práce se třídou, metodická podpora učitelům, prevence syndromu vyhoření. Kazuistiky.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2021)
Learning resources - Czech
Je připraven kurz v Moodle s názvem Školní poradenské služby – 1. st. ZŠ, dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5792. Přístupové heslo bude studentům sděleno na první přednášce.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2021)
Learning outcomes - Czech
Přednášky
Školní poradenské pracoviště:
Studenti budou schopni popsat funkci školního poradenského pracoviště a jeho roli v systému poradenských služeb ve školství.
Studenti budou schopni vysvětlit úlohu učitele 1. stupně ve spolupráci s odborníky ŠPP (výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školním psychologem, školním speciálním pedagogem).
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami:
Studenti budou schopni vysvětlit paradigma preventivně intervenčního modelu péče a legislativní vymezení speciálních vzdělávacích potřeb.
Studenti budou schopni popsat poskytovaná podpůrná opatření a proces zařazování žáků do jednotlivých stupňů podpory.
Vzdělávací problémy žáků:
Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat vzdělávací problémy žáků na počátku vzdělávání a během docházky na 1. stupni ZŠ.
Studenti budou schopni navrhnout strategie pro řešení těchto problémů.
Adaptační a výchovné problémy:
Studenti budou schopni popsat adaptační problémy, problémové chování a výchovné problémy u žáků na 1. stupni ZŠ.
Studenti budou schopni navrhnout intervenční strategie pro řešení těchto problémů.
Úloha rodiny a spolupráce s rodiči:
Studenti budou schopni vysvětlit úlohu rodiny a význam spolupráce s rodiči při poskytování podpory v rámci 1. stupně podpůrných opatření.
Studenti budou schopni navrhnout efektivní způsoby spolupráce s rodiči při realizaci dalších podpůrných opatření.
Odborné intervence a prevence syndromu vyhoření:
Studenti budou schopni popsat odborné intervence v prostředí školy a práci se třídou.
Studenti budou schopni poskytnout metodickou podporu učitelům a navrhnout strategie prevence syndromu vyhoření.
Semináře:
Spolupráce při preventivních aktivitách:
Studenti budou schopni popsat a analyzovat spolupráci učitele 1. stupně při preventivních aktivitách školních specialistů.
Studenti budou schopni navrhnout preventivní strategie pro předcházení obtíží žáků.
Individualizovaná a diferencovaná péče:
Studenti budou schopni vysvětlit principy individualizované a diferencované péče učitele 1. stupně ZŠ.
Studenti budou schopni provádět pedagogickou diagnostiku a analyzovat rizikové faktory a možnosti na straně žáka i rodiny.
Plán pedagogické podpory:
Studenti budou schopni načrtnout plán pedagogické podpory (PLPP) na základě potřeb žáka (v kazuitice)
Studenti budou schopni charakterizovat žáka a jeho obtíže, stanovit cíle a vyhodnotit účinnost podpůrných opatření.
Kazuistické semináře
Studenti budou schopni analyzovat kazuistiky žáků s výukovými obtížemi a navrhnout vhodná podpůrná opatření.
Last update: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (02.10.2024)