SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2021/2022
   Login via CAS
Human Being and Society with Teaching Methodology and Practice II - OKMN0O167A
Title: Člověk a společnost s didaktikou a praxí II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OKMN0N175A
Annotation - Czech
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se seznamují s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle. Samostatně zpracovávají vybrané téma.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (01.10.2020)
Descriptors - Czech

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15616

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

 Příprava na test z historie             

10 hodin

 Seminární práce        

20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

 5 hodin

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
Course completion requirements - Czech

Zápočet udělen za 70% účast na seminářích

Odevzdané  výstupy ze seminářů

Odevzdané záznamy a reflexe 2 náslechů hodin předmětu Člověk a jeho svět - vlastivěda ve 4. a 5. ročníku

Zkouška bude udělena na základě návrhu badatelské výuky historického tématu vlastivědy.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Literature - Czech

POVINNÁ LITERATURA

Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5.

Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál.

Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus.

DOPORUČENÁ LITERATURA

Dvořáková, M. (2021). Odkud se berou?  Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika. 71(2), 221-238

Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání.
Orbis scholae, 12(1), 135−157.

Dahl, R. (2001). O demokracii. Praha: Portál.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Syllabus - Czech

 

1. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice

2. Život v obci – řešení společenského problému, různé zájmy v místní politice

3. Analýza pojetí historického učiva v učebnicích vlastivědy

4. Koncepty historické gramotnosti ve výuce VZO Člověk a jeho svět

5. Badatelský přístup při práci s historickým tématem, ukázku použití

6. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky dějepisného tématu

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html