SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Teaching Practice in Out-of-School Activities of Pupils at Primary School - OKMN0N288C
Title: Pedagogická praxe v mimoškolních aktivitách žáků1. stupně ZŠ
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OPMN0N365C
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to systematically support and develop the competences of teacher training in working with primary school pupils in extracurricular areas. An integral part of the course objective is for students to get acquainted with the nature of the interests and needs of first-grade pupils out of school, enabling them to be sensitized to understand the characteristics and specifics of contemporary childhood. It can be work with pupils in leisure-time facilities of various orientation and character, as well as regular and long-term tutoring. Teaching students get the chance to work systematically with pupils in the area of guiding or assisting hobby groups, scout clubs, sports clubs, lecturing hobbies, as well as working with class at school in nature, including its active preparation, etc. Specifically, this means that teachers receive systematic Possibility to work regularly with an individual pupil or with a group of pupils in a selected area of leisure time activities. This practice enables students to gain experience in organizing, securing and leading hobby, recreational activities, and to deepen their practical experience in first-grade pupils. We assume that this teaching practice will enable students to develop the following areas of competence: application of acquired theoretical knowledge in the field of pedagogical-psychological preparation, competence in the field of communication, organizational skills in the field of leisure time education, understanding of the personality of the contemporary pupil, development of reflection and self-reflection skills.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je, aby studující vhodně používali základní didaktickou terminologii k popisu práce s žáky primární školy v mimoškolní oblasti, včetně volnočasových aktivit a doučování. Studující vysvětlí způsoby a podmínky realizace různých mimoškolních aktivit, jako jsou zájmové kroužky, skautské oddíly, sportovní kluby a další volnočasové programy, a jak tyto aktivity přispívají k rozvoji kompetencí žáků. Uvedou odborné důvody pro využívání těchto aktivit v pedagogické praxi, včetně rozvoje jejich organizačních a komunikačních dovedností, porozumění osobnosti žáka a schopnosti reflexe a sebereflexe v rámci práce s dětmi.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech
Přímá výuka 4 celkem
Přednášky: 4 hodin
Cvičení: 0 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 7 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 14 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu 20 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1.   Student pravidelně 2 hodiny týdně po celý semestr pracuje s žáky prvního stupně v oblasti volného času. Zařízení/školu, v rámci kterého/které vykonává tuto praxi,  kontaktuje sám student. 

2.   Student se účastní úvodního informačního semináře a  závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

3.   Student plní úkoly reflektivního charakteru v elektronickém kurzu v Moodlu.

4.   Na závěr praxe si student vyžádá potvrzení o provedené praxi s hodnocením.

5.   Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání své zkušenosti s prací v mimoškolních aktivitách žáků a sebehodnocení svých znalostí a dovedností, které tato práce vyžaduje.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.

HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta. 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.

HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0030-7.

 

Doporučená literatura:

HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.

KNOTOVÁ, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.

SMÉKAL, V., VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9.

VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0428-2.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Teaching methods - Czech

Praxe, reflexe, prezentace.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Splnění praxe a její následná reflexe.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Syllabus -

Organizational arrangements:
1. The student regularly works with pupils of the first degree in the field of leisure time for 2 hours a week for the whole semester.
2. The student participates in the introductory information seminar, continuous and final reflective seminar at the faculty.
3. The student performs reflective tasks in the electronic course in Moodle.
4. At the end of the practice, the student asks for confirmation of the practice with the assessment.
5. The student presents in the study group at the faculty a work file (portfolio), which consists of reflections of all his / her own activities - lessons in leisure facilities, self-reflection and also a mentor evaluation from a leisure organization, which coordinates, leads and evaluates the student's practice.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Learning resources - Czech

MOODLE:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12802

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující objasní principy práce s žáky v mimoškolní oblasti a pojmenují silné a slabé stránky různých mimoškolních aktivit, jako jsou zájmové kroužky, sportovní kluby a doučování. Uvedou, jak poznatky o zájmech a potřebách žáků ovlivňují efektivní plánování a organizaci mimoškolních činností. Rozliší a porovnají různé formy mimoškolní činnosti, přičemž uvedou příklady vhodných aktivit pro různé typy dětí a jejich potřeby. Charakterizují zásady efektivního vedení a asistování v zájmových skupinách a aplikují tyto zásady na konkrétní situace. Uvedou příklady efektivní komunikace s žáky, vysvětlí důležitost vytvoření podpůrného a bezpečného prostředí, a navrhnou způsoby práce s chybami. Formulují zpětnou vazbu popisným jazykem a uvedou tři techniky pro její efektivní poskytování žákům i kolegům. Objasní, jak diverzita žákovské populace ovlivňuje plánování a realizaci mimoškolních aktivit a navrhnou metody pro zapojení všech žáků. Navrhnou strategie pro efektivní vedení mimoškolních aktivit a zvýšení participace a aktivity žáků. Uvedou příklady metakognitivních strategií pro rozvoj jejich vlastních dovedností a schopností v práci s dětmi.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html