SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literary Drama Workshop - OKMN0N248B
Title: Literárně dramatický seminář
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 9 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Teacher(s): doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Incompatibility : OKMN0N204B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
This course is designed for students specialising in drama education. Its aim is to develop art literature related skills for children and youth. The content of the course is mainly a concrete work with selected artistic texts of Czech and world literature for children and youth, their analysis in terms of the needs of dramatic education, planning and realisation of didactic activities using the texts of this literature. Students will acquire practical and theoretical background for working with the literary text by means of dramatic education.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)
Studenti získají na základě praktické práce teoreticky ukotvenou zkušenost pro práci s literárním textem metodami dramatické výchovy.
Descriptors - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Kredity   2

Vyčíslení studijní zátěže: 

Přímá výuka                                                           

9 H (dvě až tři bloková setkání za semestr)

 

Doba očekávané přípravy na 1 přednášku/cvičení                       

1 H (celkem cca 3H)

Studium odborné literatury (za semestr)                   

15 H         

Plnění průběžných úkolů (za semestr)                         

8 H                              

Seminární práce k zápočtu                                       

15 H                      

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Povinná literatura:

MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.

MACHKOVÁ, Eva. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., dopl. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, katedra výchovné dramatiky, 2012 [2000]. 148 s ISBN 978-80-7331-214-5.

ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.


 Doporučená literatura:

PROPP, Vladimír Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přeložili Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Praha: H & H, 1999. 364 s. Přel. z: Морфология сказки atd. ISBN 80-86022-16-1.

MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: Kapitoly z poetiky pohádkové hry. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2013. 228 s. Edice DISK – velká řada, sv. 23. ISBN 978-80-7437-101-1.

WARD, Winifred. Hraní s dětmi od mateřské školky až po střední školy. New York: Appleton-Century, 1947. xiv, 312 s.

MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008.

ULRYCHOVÁ, I.: Drama a příběh. NAMU, Praha 2007.

 MÍČKOVÁ, J.: Cesta do pohádky. Portál, 2019.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Seminář, dílna, praktické ukázky metod, technik a výukových bloků s reflexí (kurz je založen zejména na činnostních a prožitkových metodách práce).

+ studium odborné literatury a samostatné/skupinové praktické úkoly a cvičení

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Content and themes:

Using preparatory games and exercises in working with literary texts.

Playmaking as a strategy to work with the text.

The four-pronged concept of the text as a theoretical basis for applying the methods of dramatic education, a strategy of working with the plane of events.

Using the literary situation as a starting point for a dramatic situation.

Story structure of the lesson.

Structured drama and literary narrative.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)
Klasifikovaný zápočet: aktivní účast v semináři + písemný rozbor kratšího literárního díla z pohledu literárního i z pohledu dramatické výchovy a písemný scénář lekce vytvořený na základě tohoto díla
Learning resources - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

https://drive.google.com/drive/folders/1RpppGVPQn00XG0hkwXLd55m0CRqw51YV?usp=sharing

MOODLE   https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5749, heslo pro hosty: drama (heslo: drama)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html