SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Voice Education for Teachers - OKMN0N174A
Title: Hlasová výchova pro učitele
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Vendula Holčáková
Annotation -
Course objective: Insight into the basic five areas of voice education and their acquisition with key emphasis on active, correct posture.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (16.04.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je teoretické i praktické seznámení se základními stupni techniky řeči, kterými jsou správné držení těla, dýchání, znění hlasu, artikulace a modulace hlasu v projevu i v práci s textem. 

Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
Descriptors - Czech

Vyčíslení studijní zátěže: 50 hodin

Kontaktní výuka: 6 hodin

Samostudium literatury a pramenů: 30 hodin

Úvaha, sebereflexe: 12 hodin

Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (13.09.2023)
Course completion requirements - Czech
Aktivní a stoprocentní účast v hodinách, úvaha na dané téma, sebereflexe.
Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (17.10.2024)
Literature - Czech

Povinná a doporučená literatura:

COBLENZER, Horst a MUHAR, Franz. Dech a hlas: návod k dobré mluvěStudijní texty. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2001. ISBN 80-85883-82-1.

HŮRKOVÁ - NOVOTNÁ, J., MAKOVIČKOVÁ, H. Základy jevištní mluvy. 1. Praha: SPN, 1983. ISBN není.

SVOBODOVÁ, R. Základy techniky řeči pro (budoucí) učitele. Praha: PedF UK, 1998. ISBN  80-86039-45-5.

ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6. 

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016. ISBN 978-80-7068-305-7.

ŠPAČKOVÁ, Alena. Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5578-6.

Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (06.10.2024)
Syllabus -

Course contents:
Correct, relaxed posture, skeleton - abdominal breath, tone creation in resonance cavities and mask resonance, muscular work during vocal expression - center of gravity and solar plexus, perception of breath and body work during phonation, logopedically pure articulation training correct posture in active relaxation as a key to working with voice and voice hygiene, teacher as a spoken model for pupils.

Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (16.04.2019)
Learning outcomes - Czech

Student se stane aktivním účastníkem lekcí. 

Student navrhne aktivitu pro rozvoj hlasových dovedností žáků.

Student dokáže určit rozdíly mezi zdravým užíváním hlasu u hlasového profesionála a jeho nezdravé užití v běžné praxi a dokáže je pojmenovat a navrhnout změny. 

Last update: Holčáková Vendula, Mgr. (06.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html