|
|
|
||
Seminars will focus on selected global trends and pressing topics (e.g. global education and education for sustainable development, implementation of formative assessment, education for citizenship). Students will be introduced to current educational concepts (e.g. global citizenship, global competence), teaching strategies and methods (e.g. philosophy for children - p4c) In home preparation for the seminars and in the seminars themselves, students search for and work with current data sources, discuss the challenges to which education must respond, and devise strategies and practices to respond to these changes in the school and classroom. Course content will be updated to reflect current societal changes.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty znalostmi o aktuálních vzdělávacích konceptech (globální rozvojové vzdělávání, vzdělávání ke globálnímu občanství aj.), vybavit kompetencemi k začlenění inovativních výukových strategií a metod vhodných pro výuku aktuálních globálních témat do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a zajištění prostoru pro bezpečný a otevřený dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami, kterými čelí nejen globální společenství, ale i vzdělávací systémy v českém i globálním kontextu. Studující dokáže vysvětlit a v dialogu použít základní oborové koncepty (např. globální občanství), orientuje se v základních strategických dokumentech (např. Agenda 2030, Strategie GRV 2018-2030) a práci klíčových aktérů (např. neziskové organizace, experti, zkušení učitelé). Studující v předmětu diskutují o různých formách globálního občanství a o tom, jak se mohou promítnout do myšlení a jednání lidí; studující budují dovednosti plánovat výuku globálních témat, implementovat inovativní výukové strategie a metody efektivní pro výuku globálních témat (např. filozofie pro děti, práce s dokumentárním filmem, badateslky orientovanou výuku); studující dokážou kriticky posoudit zdroje pro výuku globálních témat; studující v dialogu projevují respekt k různým perspektivách i těm, které jsou v rozporu s jejich vlastními, aktivně pracují s vlastními prekoncepcemi, miskoncepcemi a předsudky; studující mají dostatečný prostor pro dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu. Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2023)
|
|
||
1) Aktivní účast na cvičeních a příprava na ně. V případě jedné neúčasti bude vypracován náhradní úkol. 2) Výběr a zpracování dvou úkolů zadaných v Moodle, které se zaměřují na klíčová témata cvičení. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru. Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan. Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022. Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Další zdroje: Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/ Portál globální rozvojové vzdělávání: https://globalnirozvojovevzdelavani.cz/ Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky. Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Main themes of lectures and seminars: 1. Subject and methods of comparative education 2. Educational outcomes of students in a comparative perspective 3. Introducing changes to schools following changes in legislation (eg, support for inclusive practices) 4. Ensuring fair access to education 5. Global development education and training for sustainable development 6. Changes in co-operation with parents and other actors in education 7. Working with refugee families 8. Working with students with socio-cultural disadvantages 9. Collaboration of teachers with doctors, special educators, psychologists 10. Collaboration of elementary schools and preschool facilities Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Moodle předmětu – https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16486 V Moodle jsou dostupné studijní materiály i zadání úkolů. Klíč pro vstup do Moodle bude sdělen na úvodním setkání. Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
|
|
||
Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
|