SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Current issues of education in the international context - OKMN0N172A
Title: Aktuální otázky pedagogiky v mezinárodním kontextu
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Annotation -
Seminars will focus on selected global trends and pressing topics (e.g. global education and education for sustainable development, implementation of formative assessment, education for citizenship). Students will be introduced to current educational concepts (e.g. global citizenship, global competence), teaching strategies and methods (e.g. philosophy for children - p4c) In home preparation for the seminars and in the seminars themselves, students search for and work with current data sources, discuss the challenges to which education must respond, and devise strategies and practices to respond to these changes in the school and classroom. Course content will be updated to reflect current societal changes.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty znalostmi o aktuálních vzdělávacích konceptech (globální rozvojové vzdělávání, vzdělávání ke globálnímu občanství aj.), vybavit kompetencemi k začlenění inovativních výukových strategií a metod vhodných pro výuku aktuálních globálních témat do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a zajištění prostoru pro bezpečný a otevřený dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami, kterými čelí nejen globální společenství, ale i vzdělávací systémy v českém i globálním kontextu.

Studující dokáže vysvětlit a v dialogu použít základní oborové koncepty (např. globální občanství), orientuje se v základních strategických dokumentech (např. Agenda 2030, Strategie GRV 2018-2030) a práci klíčových aktérů (např. neziskové organizace, experti, zkušení učitelé). Studující v předmětu diskutují o různých formách globálního občanství a o tom, jak se mohou promítnout do myšlení a jednání lidí; studující budují dovednosti plánovat výuku globálních témat, implementovat inovativní výukové strategie a metody efektivní pro výuku globálních témat (např. filozofie pro děti, práce s dokumentárním filmem, badateslky orientovanou výuku); studující dokážou kriticky posoudit zdroje pro výuku globálních témat; studující v dialogu projevují respekt k různým perspektivách i těm, které jsou v rozporu s jejich vlastními, aktivně pracují s vlastními prekoncepcemi, miskoncepcemi a předsudky; studující mají dostatečný prostor pro dialog nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.

  • Přímá výuka: 8 hodin
  • Samostudium:  42 hodin
  • Úkoly v Moodle: 30 hodin
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2023)
Course completion requirements - Czech

1) Aktivní účast na cvičeních a příprava na ně. V případě jedné neúčasti bude vypracován náhradní úkol.

2) Výběr a zpracování dvou úkolů zadaných v Moodle, které se zaměřují na klíčová témata cvičení. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po ukončení výukové části semestru.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Literature - Czech

Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan.

Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022.

Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016.

Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Další zdroje:

Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/

Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/

Portál globální rozvojové vzdělávání: https://globalnirozvojovevzdelavani.cz/

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Teaching methods - Czech

Přímá výuka - dílčí prezentace vyučující, výuka klade důraz na kolaborativní, diskuzní a badatelské výukové metody a techniky.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Syllabus -

Main themes of lectures and seminars:

1. Subject and methods of comparative education

2. Educational outcomes of students in a comparative perspective

3. Introducing changes to schools following changes in legislation (eg, support for inclusive practices)

4. Ensuring fair access to education

5. Global development education and training for sustainable development

6. Changes in co-operation with parents and other actors in education

7. Working with refugee families

8. Working with students with socio-cultural disadvantages

9. Collaboration of teachers with doctors, special educators, psychologists

10. Collaboration of elementary schools and preschool facilities

Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Learning resources - Czech

Moodle předmětu – https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16486

V Moodle jsou dostupné studijní materiály i zadání úkolů.

Klíč pro vstup do Moodle bude sdělen na úvodním setkání.

Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (11.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):

  • Student/ka plánuje výuku globálních témat tak, aby vedla k aktivnímu zapojení žáků a žákyň prostřednictvím vhodných výukových postupů (strategií, metod a digitálních technologií) s ohledem na kurikulum (především průřezová témata), potřeby žáků, jejich individuální zkušenosti a aktuální dění.
  • Student/ka reflektuje své kompetence pro výuku aktuálních globálních témat s oporou relevantní kompetenční rámec, dokáže pojmenovat své silné stránky a pokrok v dané oblasti.
  • Student/ka kriticky zhodnotí zdroje informací, pro plánování výuky využívá spolehlivých a rozmanitých zdrojů.
  • Student/ka umí rozpoznat a vědomě pracuje s vlastními miskoncepcemi, předsudky a stereotypy a rozvíjí se v oblasti globální kompetence.
  • Student/ka dokáže pojmenovat to, co jej s ostatními lidmi (ze studijní skupiny i z opačného konce světa) spojuje, k odlišnostem projevuje respekt (k lidem různého pohlaví čí genderu, barvy pleti, národnosti či etnické příslušnosti, náboženství, sexuální orientace, socioekonomického statusu či původu) a projevuje zájem vést k respektu i své (budoucí) žáky a žákyně.
  • Student/ka dokáže pojmenovat vlastní emoce a potřeby a to, jaký dopad má jeho /její chování na ostatní.
  • Student/ka se orientuje v práci klíčových aktérů v dané oblasti (expertů, neziskových organizací, zkušených učitelů) a projevuje zájem o spolupráci s nimi ve své (budoucí) praxi.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (13.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html