|
|
|
||
The aim of this course is to discourse on the development of initial reading literacy with its links to the development of reading literacy, especially from didactic and research point of view. The content of the course will be focused on current trends in the development of initial reading literacy in our country and abroad, methodical and didactic system of school development of initial literacy. At the same time, psychological, linguistic and special-educational issues will be integrated. Part of the course is the practice in the 1st and 2nd class of primary school in the form of preparation and realisation of reading and writing at level 1.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi. Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Přímá výuka: 12 hodin samostudium: 38 hodin praxe (řízená studentem) a její refexe: 12 hodin příprava na zkoušku: 20 hodin Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.03.2024)
|
|
||
Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: Ronková, J., & Wildová, R. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti (e-book). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Dostupné z https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/impressum/ Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488–510. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488 Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Inovace rozvoje písařské gramotnosti – Výuka písma Comenia Script. Didaktické studie, 6(1), 50–61. Vykoukalová, V., & Wildová, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Doporučená literatura: Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 57(1–2), 10–21. Křivánek, Z., & Wildová, R. (1998). Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova. Zelinková, O. (n.d.). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností (10. přeprac. a rozš. vyd.). Portál. Wildová, R. (Ed.). (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova. Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni. Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
|
|
||
- Účast na praxi - Test písma - Aktivní účast na výuce - Ročníková práce na zvolené téma (10 didaktických pomůcek s metodikou, zpráva z vlastní výzkumné práce, zpráva z ERASMU, překlad článku na téma počáteční gramotnosti) - Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek a praxí Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2022)
|
|
||
Thematic units: • Evaluation of reading, characters of reader's power, correction of difficulties • Writing reviews, writing skills, correcting difficulties • Alternative and foreign methods used in the development of initial reading literacy (global method, Sfumato, method without a syllabus, etc.) • Diagnostic procedures used to develop initial reading literacy • Development of writing skills in higher grades of primary school • Development of reading and creative writing during the development of initial reading literacy • International reading literacy (PISA, PIRLS, etc.) • Comparison of didactic systems of school development of initial literacy abroad • Possibilities of cooperation with preparatory classes, kindergartens, libraries, educational-psychological councils in terms of support and development of initial reading literacy at elementary schools • Possibilities of innovating school education programs at primary schools with a view to support initial reading literacy Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Moodle: Kurz: Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II (cuni.cz) - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5705 Kurz čtenářská a písařská gramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení žáků | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=619 Kurz čtenářská a písařská pregramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení dětí | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=618#section-0 Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Po absolvování předmětu bude studující schopen: Charakterizovat současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti a jeho vývoj v kontextu vzdělávacích systémů. Vysvětlit pojem pregramotnosti a jeho význam pro rozvoj počáteční čtenářské a písařské gramotnosti. Analyzovat různé metody výuky čtení, včetně analyticko-syntetické metody, genetické metody, inovativních přístupů, metody bez slabikáře a metody Sfumato, a posoudit jejich přínosy a omezení. Navrhnout výukovou jednotku zaměřenou na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti s využitím konkrétní didaktické metody. Aplikovat diagnostické a hodnoticí metody při posuzování čtenářského výkonu a identifikaci obtíží v počáteční fázi osvojování čtení. Identifikovat základní znaky čtenářského výkonu a navrhnout strategie pro nápravu obtíží při osvojování čtení. Popisovat proces přípravy na psaní a vysvětlit jeho význam pro úspěšné zvládnutí písařských dovedností. Demonstrovat správné hygienické návyky při psaní a vysvětlit jejich vliv na písařský výkon. Porovnat metody výuky psaní, zejména rozdíly mezi spojitým a nespojitým písmem, a zhodnotit jejich efektivitu ve výuce. Použít diagnostické a hodnoticí nástroje při posuzování písařského výkonu žáků, interpretovat výsledky hodnocení a navrhnout možnosti nápravy obtíží. Analyzovat specifické potřeby leváků při osvojování psaní a navrhnout vhodné didaktické postupy pro jejich podporu. Aplikovat diagnostické postupy při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti a interpretovat získaná data pro efektivní pedagogickou práci. Srovnat zahraniční trendy v oblasti rozvoje čtení a psaní a vyhodnotit možnosti jejich implementace v českém vzdělávacím systému. Vyhledat a analyzovat relevantní domácí a zahraniční výzkumy a projekty zaměřené na rozvoj počáteční gramotnosti a aplikovat jejich závěry v pedagogické praxi.
Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|