|
|
|
||
The aim of this course is to discourse on the development of initial reading literacy with its links to the development of reading literacy, especially from didactic and research point of view. The content of the course will be focused on current trends in the development of initial reading literacy in our country and abroad, methodical and didactic system of school development of initial literacy. At the same time, psychological, linguistic and special-educational issues will be integrated. Part of the course is the practice in the 1st and 2nd class of primary school in the form of preparation and realisation of reading and writing at level 1.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti, především z hlediska didaktického a výzkumného. Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (17.01.2022)
|
|
||
Přímá výuka: 12 hodin samostudium: 38 hodin praxe (řízená studentem) a její refexe: 12 hodin příprava na zkoušku: 20 hodin Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.03.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KROPÁČKOVÁ, J. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace. 2014, 24(4), 488–510. ISSN 1211-4669. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Inovace rozvoje písařské gramotnosti - Výuka písma Comenia script. Didaktické studie, 2014, 6(1). ISSN 1804-1221. VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.
Doporučená literatura: WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815. KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7. WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni. Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
|
|
||
- Účast na praxi - Test písma - Aktivní účast na výuce - Ročníková práce na zvolené téma (10 didaktických pomůcek s metodikou, zpráva z vlastní výzkumné práce, zpráva z ERASMU, překlad článku na téma počáteční gramotnosti) - Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek a praxí Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2022)
|
|
||
Thematic units: • Evaluation of reading, characters of reader's power, correction of difficulties • Writing reviews, writing skills, correcting difficulties • Alternative and foreign methods used in the development of initial reading literacy (global method, Sfumato, method without a syllabus, etc.) • Diagnostic procedures used to develop initial reading literacy • Development of writing skills in higher grades of primary school • Development of reading and creative writing during the development of initial reading literacy • International reading literacy (PISA, PIRLS, etc.) • Comparison of didactic systems of school development of initial literacy abroad • Possibilities of cooperation with preparatory classes, kindergartens, libraries, educational-psychological councils in terms of support and development of initial reading literacy at elementary schools • Possibilities of innovating school education programs at primary schools with a view to support initial reading literacy Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|