|
|
|
||
The aim of this course is to introduce insights into the issue of initial reading literacy, to outline current concepts and current trends of its development both in the Czech Republic and abroad. The content of the course will integrate innovative methods, educational practices and teaching strategies, psychodidactics and psychosocial issues at the beginning of school attendance. Students will learn various methods of teaching reading, seminars are part of the practice at the 1st grade of primary school (in the range of 0/1), students can virtually try to develop literacy in the 1st and 2nd year of primary school and tries to schedule the upgrade school teaching reading and writing.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti. Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
|
|
||
100% účast na praxi, možnost nahradit Test písma Aktivní účast na výuce Vedení reflektivního deníku z praxe Příprava 1 didaktického materiálu včetně metodického doporučení Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
|
|
||
Povinná literatura: KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R.. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, ISBN 80-86039-55-2.
Doporučená literatura: RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. Aktivizace čtenářských strategií v experimentálním výzkumu. Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů a odborných asistentů. QUAERE 2015. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 5. vyd. 2015. ISBN 978-80-87952-10-8. WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815. RONKOVÁ, J. Přínosy metody Podvojného deníku rozvoji čtenářské gramotnosti. QUARE 2014. Hradec Králové: Magnanimitas. 2014. ISBN 978-80-87952-04-7, ETTN 085-14-15028-06-02. RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. The Reading Matters: Children Readership in the Czech Republic. In Bekirogullari. Zafer; Minas, Melis Yagmur (ed): 5th international conference on education & educational psychology (ICEEPSY 2014). UK: C–crcs, 2014. 1204-1208. ISSN: 1986-3020. WILDOVÁ, R (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6. VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|
|
||
Last update: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
|
|
||
Overview of the main themes: 1. Contemporary concept of the development of initial reading literacy 2. Development of initial literacy (domestic and foreign trends, individualised intervention programs) 3. Psychological foundations of the development of the initial reading literacy 4. Historical overview of the methods of initial literacy literacy, inspiration for the development of the current initial reading literacy 5. Analytical-synthetic and genetic method in the development of initial reading literacy 6. Development of literacy literacy (both bound and unbounded) 7. Lesson Writing (Diagnostics, Methodology Specifics) Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
|